Transportindustriförbundet har den senaste tiden noterat ett råare debattklimat i vägtransportfrågan, där speditörer mer eller mindre hängs ut och i vissa fall även verkar förföljas. Detta trots att deras verksamhet uppfyller alla gällande lagar, bestämmelser, författningar och förordningar både vad gäller nationell lagstiftning och EU-lagstiftning.
Transportindustriförbundet finner anledning att påpeka att Sverige sedan 20 år tillbaka är medlem i EU och att fri rörlighet för EU-medborgare att bland annat fritt kunna verka, arbeta i och erbjuda tjänster i andra EU-länder är en fundamental del av EU. Denna rätt gäller inte bara svenska medborgare i andra EU-länder utan självfallet även andra EU-länders medborgare i Sverige.
Förbundet diskuterar gärna hur en öppen inre marknad kan fungera så att rättvisa villkor gäller för alla aktörer. Samtidigt måste denna debatt föras under förutsättningen att fri rörlighet råder och att stängda gränser, protektionism eller begränsningar av EU-medborgares rätt att verka i Sverige inte stärker svensk transportnäring på sikt. Debatten måste också, menar Förbundet, föras med sakliga argument baserade på fakta. Man kan ha olika uppfattningar i sak, men att genom rena osanningar och påhopp söka påverka utvecklingen i en viss riktning vänder sig Transportindustriförbundet starkt emot.
Förbundet kommer att kontakta andra aktörer i transportnäringen för att söka få med dessa på en gemensam uppmaning till en sansad debatt baserad på fakta och som inte har som mål, syfte eller effekt att ”stoppa” laglig trafik, begränsa andra EU-medborgares rätt att verka i Sverige eller införa protektionistiska skyddsåtgärder utan snarare ta fasta på hur utvecklingen mot en för alla aktörer förbättrad vägtransportmarknad kan ske.
En sund konkurrens och en sund åkerinäring på schyssta villkor uppnås inte genom ett osunt debattklimat. Transportindustriförbundet kommer fortsätta agera och hoppas på stöd från övriga aktörer i branschen.