Kris inom finländska sjöfartsindustrin

Karleby hamn i västra Finland. Foto: Wikifoto/Huopaaja
Karleby hamn i västra Finland. Foto: Wikifoto/Huopaaja

Starkt stagnerande utrikeshandel och ett planerat svaveldirektiv är två stora utmaningar för den finska sjöfartsindustrin just nu. Både hamnar och rederier känner av situationen.

Enbart i Finlands sydvästra del sysselsätter marinindustrin kring 7 000 personer och antalet företag inom branschen är ungefär 330 i regionen.

Omsättningen för de företag som endast är verksamma i förvaltningsområdet Egentliga Finland, uppgår till ca 1,3 miljarder euro, vilket i sin tur utgör cirka 40 procent av hela Finlands volym inom marinindustrin.

 - Det kommer att vara en liten vänteperiod när svaveldirektivet kommer. Vi känner till från våra kunder att de är osäkra på hur de kommer att sköta sina transporter. Man kan inte vänta stora volymförändringar till det positiva. Det säger Torbjörn Witting, direktör för Karleby hamn till Finlands Radio.

Finnlines vice verkställande direktör Staffan Herlin håller med Witting.

- Vi väntar inte på ett uppsving, marknaden kommer inte att stöda en positiv utveckling i framtiden. Det gäller att anpassa sig och se till att man har en konkurrenskraft via egna åtgärder, säger Herlin.

 Han räknar med att alla inte klarar av att investera efter flera dåliga år

För många rederier handlar det om att investera i antingen svavelreningsteknik, som till exempel så kallade scrubbers, eller övergå till bränsle med mindre svavelutsläpp. Alla klarar inte av att investera efter flera dåliga år i branschen, säger Herlin till Finlands Radio.

Enligt honom måste rederierna tänka 15-20 år framåt i tiden. Herlin tror att det kommer att finnas liv på sjön även i framtiden och han ser det hela som en anpassningskur.

Källa: Finlands Radio

 

 

 

……………………………………………….