Rusta, som nyligen har öppnat sitt 73:e varuhus och i höst siktar på etablering i Norge, tog i slutet av maj det första spadtaget i byggnationen av koncernens nya centrallager norr om Norrköping.
Med 73 varuhus över hela Sverige, som kontinuerligt behöver små och stora varor, utgör Rustas centrallager navet i hela distributionskedjan. Företaget har sedan 2001 haft ett centrallager i småländska Landsbro och sedan 2004 ett centrallager i Nässjö, som har varit placerade mitt i södra Sverige där företaget har många varuhus.
– Vi har varit mycket nöjda med våra lager och alla medarbetare, men vi är sedan en tid tillbaka trångbodda. Enligt vår bedömning kommer försäljningsvolymen att fördubblas de kommande åren, och för att kunna expandera ytterligare behöver Rusta säkra en långsiktig lösning för vårt storlager, berättar Cecilia Gärdestad, pressansvarig på Rusta.
Behov av djuphamn
Lösningen blev att bygga ett nytt centrallager. Valet av placering föll på Malmölandet utanför Norrköping som inte ligger långt från Mälardalen där Rusta har expanderat de senaste åren. Flytten minskar även avståndet till koncernens huvudkontor i Upplands Väsby, men det är framförallt ur logistiksynpunkt som det nya läget är mer gynnsamt än Rustas nuvarande två lager.
– Närheten till djuphamn var en av de avgörande faktorerna. En stor del av våra varor kommer i containrar på fartyg från Asien där mycket av tillverkningen sker. Vårt nya lager ligger så nära hamnen i Norrköping att vi kan se hamnen från platsen där vi nu bygger. Läget minskar transportsträckan och transportkostnader samt effektiviserar lagerarbetet med högre godsflöden och möjlighet till expansion.
Rustas lageryta ökar från totalt 45 000 kvadratmeter i Landsbro och Nässjö till 63 700 kvadratmeter i Malmölandet. Det nya lagret är dimensionerat för 145 000 lastpallar till skillnad mot nuvarande 65 000 lastpallar. I samband med byggnationen byggs även en kombiterminal där Rusta kan lasta godset på tåg och ta hjälp av järnvägen för att snabbt få ut varorna till varuhusen.
– Dessutom placeras byggnaden nära riksväg, vilket innebär att lastbilarna kan ta sig snabbare ut i landet och till Norge där vi öppnar fyra nya varuhus i höst, menar Cecilia.
Full drift 2016
Den 26 maj tog Rustas grundare Bengt-Olov Forsell och Anders Forsgren, företagets VD Göran Westerberg och Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist det första spadtaget innan markentreprenören Frentab tog över för grund- och markarbeten. I september börjar ventilations- och byggkomponentkoncernen Lindab leverera sina egenproducerade sandwichpaneler till entreprenören Nordiska Industribyggen & Fasad som ska bygga stomme, bjälklag, väggar och yttertak. Hösten 2015 räknar Rusta med att flytta in och vara i full drift under 2016.
– Vi kommer att ha en övergångsperiod där vi gradvis fyller det nya lagret och flyttar över det gamla. Idag har vi 150 duktiga lagermedarbetare i Småland som har blivit erbjudna att flytta med. I våras bjöd vi in dem till Norrköping för att visa upp staden ur ett ”bo- och levaperspektiv”. Förhoppningen är att så många som möjligt nappar. Det nya lagret är dimensionerat för omkring 300 medarbetare, berättar Cecilia Gärdestad.