Starkt stöd för Norrbotniabanan

Foto: DJ Sturm
Foto: DJ Sturm

Stödet för bygget av Norrbotniabanan är stort. Det visar en opinionsundersökning gjord under våren av företaget Westander på uppdrag av Norrbotniabanegruppen.

Westanders ”Stora valenkät” gick ut till de drygt 500 riksdagskandidater med störst chans att komma in i riksdagen. Svarsfrekvensen är mycket hög och ligger på 72 procent (389 st), vilket är långt över de 50 procent som företaget Westander eftersträvat. I en kompletterande undersökning ställdes samma fråga till 1000 personer i hela Sverige. Frågan löd enligt följande:

Anser du att regeringen snarast bör ge ett klartecken för bygget av Norrbotniabanan i etapper med start från Umeå, i enlighet med förslag från Trafikverket?

Hela 60 procent av riksdagskandidaterna (233 av 389 st) har svarat att de vill ge klartecken för bygget av Norrbotniabanan. Det hela ligger i linje med vad allmänheten vill, men med den skillnaden att stödet från allmänheten är ännu större. Hela 72 procent vill ge klartecken till bygget.

– Siffrorna är mycket glädjande, säger Peter Roslund ordförande för Norrbotniabanegruppen. Det är ett kvitto på att vårt arbete ger resultat. Samtidigt går det inte längre att blunda för kapacitetsbristen, rälsbrotten och störningarna på den befintliga banan mellan Boden och Vännäs. Ett dubbelspår måste till för att lösa problemen och det är också något som Trafikverket är inne på. Men detta spår måste ligga vid kusten där de största samhällsnyttorna uppnås. Allt annat vore mycket olyckligt.

76 av 389 stycken av riksdagskandidaterna ställer sig tveksamma, vet inte eller vill inte svara ja eller nej.

När det gäller partitillhörighet finns ett parti där nejsägarna sticker ut ordentligt och det är Moderaterna. Där svarar 44 av 77 stycken nej till Norrbotniabanan.

– Det går inte att sticka under stolen att vi känt ett tufft motstånd från detta håll, säger Peter Roslund. Därför är det positivt att alliansregeringen tillsätter förhandlingspersoner som ska pröva förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige. Det är ett steg i rätt riktning. Dessvärre behöver vi snabbare besked än vi ser ut att få utifrån den information som är släppt om förhandlingspersonernas arbete. Redan i höst har EU uppmanat oss att söka medfinansiering för förverkligandet av banan eftersom EU släpper merparten av de pengar som är avsatta för infrastruktur under budgetperioden fram till 2020.

Stödet är starkt från storstadsområdena. 68 procent av allmänheten i storstäderna ger sitt stöd för ett klartecken för Norrbotniabanan. Totalt säger 72 procent av allmänheten i hela Sverige att man är positiv till ett klartecken för Norrbotniabanan.

Bland riksdagskandidaterna från storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö säger 93 av 169 (55%) ja till banbygget medan 30 av 169 säger nej (18%). Tveksamma bland riksdagskandidaterna från storstäderna är 40 av 169 (24%).

– Att det blir fler nejröster med det geografiska avståndet från Norrbotniabanans dragning är kanske inte så konstigt, men det är något vi måste jobba vidare med, säger Peter Roslund. Våra transporter med råvaror från norr vidareförädlas i hela Sverige och skapar jobb och tillväxt, något vi måste tala mera om.