Räddnings-helikoptern återvänder till Ronneby

Foto: Sjöfartsverket
Foto: Sjöfartsverket

Nu återvänder Sjöfartsverkets räddningshelikopter till utgångsbasen på F17 – i dubbel bemärkelse. En ombyggd och renoverad byggnad innebär att räddningshelikoptern och besättningen kan återgå till utgångsbasen i Ronneby.

Samtidigt pågår förberedelserna för att ta den helt nya räddningshelikoptern AW 139 i drift.

Från och med tisdagen den 27 maj är Sjöfartsverkets räddningshelikopter återigen utgångsbaserad i Ronneby. Sedan i höstas har helikoptern utgått från basen i Visby, eftersom byggnaden som utgjorde bostadsdel för besättningen i Ronneby var i behov av renovering. Nu är basen i Ronneby iordningställd med ombyggd bostadsdel för besättningen.

I slutet av september väntar ytterligare förstärkning av räddningshelikopterverksamheten. Då tas den nya helikoptermodellen AW 139 i operativ drift på Ronnebybasen. I oktober 2012 tecknade Sjöfartsverket avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland om att köpa sju nya räddningshelikoptrar av modellen AW 139. Den första AW 139-helikoptern levererades till Sverige i oktober 2013. Sedan dess har ytterligare tre helikoptrar levererats. De övriga tre levereras enligt plan under 2014.

AW 139 ersätter de sju nuvarande räddningshelikoptrarna av modellen Sikorsky S-76. Förbättringarna är flera: AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den har större räckvidd, flyger snabbare och kan ta mer last. En annan viktig skillnad är att AW 139 är utrustad med avisningssystem, vilket innebär bättre allvädersförmåga.

– Med de nya helikoptrarna påbörjas en ny epok för svensk sjö- och flygräddning. Det som skiljer AW 139 från den helikoptertyp vi har idag är att AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den är snabbare, går längre, tar mer last och har i stort sett bättre kapacitet på alla punkter, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.

AW 139-helikoptrarna kommer att placeras på de nuvarande baserna i takt med att besättningarna utbildats och certifierats för den nya helikoptertypen. Den första helikoptern i operativ drift är sedan april i år placerad på basen i Umeå. Därefter följer nya helikoptrar till i tur och ordning Ronneby, Norrtälje, Göteborg och slutligen Visby under våren 2015.