Långa lastbilar får köra vidare

Europaparlamentariker Marita Ulvskog (S). Foto: Socialdemokraterna.se
Europaparlamentariker Marita Ulvskog (S). Foto: Socialdemokraterna.se

- Detta är en stor seger för oss, transporter med långa lastbilar är mycket viktigt för svensk åkerinäring, säger Marita Ulvskog (S), som förhandlat för de svenska socialdemokraternas räkning.

Europaparlamentets ansvariga ledamot för betänkandet, österrikaren Jörg Leichtfried (S), var först väldigt kritisk mot att fortsatt tillåta transporter med längre lastbilar än den europeiska standarden på 16,5 meter.

- Det har krävts många och långa diskussioner, men till slut lyckades vi övertyga såväl honom som övriga inblandade. Framförallt genom att visa på de miljövinster som långa lastbilar kan medföra. Tester med en 32-meters lastbil har t ex visat minskningar med så mycket som 28 procent jämfört med den europeiska standarden.

- Transport på järnväg är naturligtvis alltid att föredra framför väg, eftersom järnvägen genererar ännu mindre utsläpp. Men kapaciteten på spåren matchar dessvärre inte behoven. Långa lastbilar skulle därför kunna utgöra ett mer miljövänligt komplement under tiden som spårkapaciteten utökas, fortsätter Marita.

Betänkandet om största tillåtna dimensioner och vikt för transporter i nationell och internationell trafik röstas i plenum i Strasbourg 14-17 april. Därefter startar förhandlingar mellan Europaparlamentet och medlemsländerna i EU:s ministerråd.

- Jag förväntar mig nu att infrastrukturministern och svenska regeringen försvarar Europaparlamentets position så att de långa lastbilarna fortsatt ska få rulla på svenska vägar, avslutar Marita Ulvskog.