Bothnian Green Logistic Corridor, ett internationellt transportprojekt som leds av Region Västerbotten, har bland annat studerat transportbehovet från Umeå till Hallsberg och Örebro, vidare mot Norge och Tyskland/Polen.
– Finns det tillräckligt många aktörer som skulle vara intresserade i Umeå, öppnar sig möjligheterna att knyta samman länkarna och få en snabb, säker och miljövänlig transportförbindelse i såväl nord-sydlig riktning som öst-västlig riktning, säger Carina Aschan, projektledare för BGLCprojektet, Region Västerbotten.
A2A medger kompletta transportlösningar från norra Norge-Norra Sverige-Hallsberg-Karlskrona-Polen-Tyskland-Italien-Kroatien och intresset är stort.
Läget är tämligen kritiskt då kapaciteten på järnväg är bedömd som otillräcklig. Norra Europa står för 90 procent av järnmalmsproduktionen inom EU. Finland, Norge och Sverige även är stora producenter av guld, koppar, zink, bly, silver, trä, pappersmassa och fisk. Redan idag är godstransporterna omfattande och förväntas öka med 50 procent fram till 2050.
Fulltåg med tre avgångar per vecka
Den förbättrade E12an och elektrifieringen av Umeå hamn med 4 timmars minskad omlastningstid har bidragit till att intresset bland företagen i norra regionen är på uppåtgående men ännu inte tillräckligt.
– På sikt tror vi dock på denna lösning. Om flera godsägare är intresserade så innebär det att vi kan få igång ett fulltåg med tre avgångar i veckan till/från Umeå till Hallsberg/Örebro, troligen billigare och betydligt mer miljövänligt än att gå på lastbil, säger Rolf Wännström, BGLC.
Med tanke på att E12-stråket numera är TEN-T klassat av EU, och att investeringarna i Umeå hamn bidrar till förbättringar av logistiken mot den anslutande Botniabanan, samt även att TEN-T projektet ”Midway Alignment”, som bl.a. syftar till att få till stånd en miljövänlig färja mellan Umeå-Vasa, nu har påbörjats så har vi en logistik- och infrastrukturförbättring med råge i Umeå.
– Det är bara en tidsfråga innan vi ser mindre gods på väg och mer gods på järnväg, konstaterar Rolf Wännström, BGLC.