Transportindustri-förbundet kritiskt till tillägg

Foto: Deutsche Bahn
Foto: Deutsche Bahn

Den europeiska transportorganisationen CLECAT skrev den 10 februari tillsammans med European Shippers Council och ERFA ett öppet brev till samtliga ledamöter i EU-parlamentet. Ledamöterna uppmanades att avslå alla tillägg som äventyrar den kompromiss EU-parlamentets Transportkommitté nådde i december.

De nu introducerade tilläggen ses som en klar försämring av den kompromiss som istället hade inneburit ett positivt nytt regelverk. Omröstningen i Parlamentet om både den kompromiss som Transportkommittén nådde i december (som stöds av CLECAT) samt de nu nyligen introducerade tilläggen är planerad till den 26 februari.

Transportindustriförbundet, som är medlem i CLECAT och representerad i dess huvudstyrelse, stöder detta initiativ och har för avsikt att skicka ett liknande kort brev till samtliga EU-parlamentariker med hänvisning till CLECATs brev.

Förslaget till ett fjärde järnvägspaket offentliggjordes den 30 januari 2013 och består av sex förslag till rättsakter, varav tre bendlas i denna promemoria. I 2011 års vitbok definieras ett gemensamt europeiskt järnvägsområde. Det syftar till att skapa en inre järnvägsmarknad där europeiska järnvägsföretag kan erbjuda järnvägstransporter utan onödiga tekniska och administrativa hinder.

I kommissionens fjärde järnvägspaket ingår förslag om öppet tillträde till järnvägsmarknaden i alla medlemsstater och ett krav på upphandling genom ett konkurrensutsatt anbudsförfarande när det allmänna anlitar någon för att utföra den offentligt finansierade kollektivtrafiken på järnväg. Vidare föreslår kommissionen att infrastrukturförvaltare ska utföra sina uppgifter oberoende från järnvägsföretag, dvs. att förvaltning av infrastrukturen och bedrivandet av tågtrafiken ska separeras.