Ny linjetrafik snart i Södertälje?

Foto: Södertälje Hamn
Foto: Södertälje Hamn

Nystartade rederiet SUN Line Shipping har fått en bra start. Rederiets idag två fartyg kan snart vara tre. Finns det gods som ska till Stockholmsregionen kan man anlöpa Södertälje på rutten som går mellan Västerås och Amsterdam.

 Nederländska Thor Shipping med kontor i Västerås och Södertälje startade den 3 januari egen linjetrafik.

– Vi fraktar mycket industrigods och stålmaterial från Nederländerna till kunder i Mälardalen och när Transatlantic stängde sin trafik beslutade vi att starta ett eget rederi som fått namnet SUN Line Shipping, berättar Eric Hjalmarsson, som är vd för Thor Shipping Sverige sedan fem år tillbaka.

Det visade sig vara ett klokt beslut. Dagens två fartyg, Odin och Frej som chartras av ett tyskt rederi, kan snart vara tre.

– Efterfrågan har varit stor och som det ser ut nu finns det utrymme för ytterligare ett fartyg på linjen. Vi räknar med att kunna fatta beslut under första kvartalet, säger Eric Hjalmarsson.

SUN i rederiets namn står för Sweden, United Kingdom och Netherland och fartygen går rutten Västerås - Oxelösund – Hull – Antwerpen – Velsen/Amsterdam. Slingan tar två veckor och därför blir det i praktiken veckotrafik. Fartygen har vid ett tillfälle anlöpt Södertälje på vägen in till Västerås eftersom en del av godset skulle till Stockholm. Och det är inte omöjligt att det händer igen.

– För två veckor sedan anlöpte vi med kort varsel Södertälje Hamn som överträffade våra förväntningar när det gäller snabb och effektiv service, berättar en nöjd Eric.

Med Södertälje Hamns nya arbetstidsavtal har möjligheterna att med kort varsel ta emot fartyg ökat. För SUN Line är flexibiliteten viktig eftersom fartygen ska slussa för att ta sig igenom Södertäljekanal.

– Vi hoppas på och är förberedda på veckoanlöp av Odin och Frej när de är på väg till Västerås, säger Per Fredman, försäljningschef Södertälje Hamn.

Thor Shipping har kontor i Nederländerna, Belgien, Sydafrika och Sverige. Företaget har funnits i 20 år och har ett 30-tal kunder som regelbundet fraktar gods från Nederländerna till Sverige.