Sveriges riksdag beslutade på onsdagen om en budget för 2019 som också innebär ett avskaffande av flygskatten från den första juli 2019. Detta är ett mycket välkommet beslut och innebär också en lättnad för våra flygplatsers ofta utsatta situation. Svenska regionala flygplatser, SRF, har både inför och efter att flygskatten infördes varit kritisk till skatten då den i praktiken saknat koppling till faktiska utsläpp.
Redan när skatten utreddes var utredaren själv tveksam till den. I det närmaste alla remissinstanser sågade den. Rent politiskt blev frågan väldigt infekterad när oppositionen krävde att skatten skulle avskaffas. Ändå drevs den igenom och har gällt i nio månader. Under den tiden har ett antal flygbolag gått i konkurs, linjer har dragits in och flygandet minskat. Det har knappt varit märkbart på stora destinationer eller för utrikesresandet men för enskilda inrikeslinjer och mindre orter har det ibland varit förödande.
För våra flygplatser har kostnadsutvecklingen ökat kraftigt de senaste åren. En avskaffad flygskatt ger därför ett visst andrum. Det ger också utrymme för flygplatserna och för övriga aktörer inom luftfarten att frikoppla resurser för att fortsätta omställningen till ett fossilfritt flygande.
Flygskatter finns egentligen bara i några europeiska länder och det är fler länder som avskaffat än behållit sina flygskatter. Nu följer också Sverige de exemplen. Det är ett bra och viktigt besked för våra flygplatser. Nästa besked vi väntar på är den så kallade Flygplatsöversynen. Staten har upptäckt den utsatta situation våra flygplatser lever under. Vi har stor tilltro att Flygplatsöversynen kommer till rätta med våra problem. Besked väntas till årsskiftet.