Internationellt intresse för e-navigationsprojekt

IMO:s generalsekreterare Kitack Lim under sitt anförande vid STM-konferensen i London.
IMO:s generalsekreterare Kitack Lim under sitt anförande vid STM-konferensen i London.

Under hösten har Sea Traffic Management-konceptet, STM, fått mycket stöd och goda nyheter. Under slutkonferensen för STM Validation-projektet på internationella sjöfartsorganisationen IMO:s huvudkontor i London i slutet av november uttryckte IMO:s generalsekreterare Kitack Lim sitt stöd till STM.

Den nyutnämnde EU-koordinatorn för Motorways of the Seas, Professor Kurt Bodewig och andra EU-företrädare sa att STM är en pelare för EU:s sjöfartsstrategi och att det är 20 välinvesterade miljoner euro som lagts på STM Validation. Vid konferensen lanserade nio branschaktörer sin avsikt att ta över och driva den gemensamma STM-infrastrukturen. Parallellt antog BIMCO:s Documentary Committee en särskild STM-klausul som utvecklats för att kommersiella kontrakt ska stödja just-in-time ankomster.

IMO:s generalsekreterare Kitack Lim var väldigt tydlig i sitt inledande huvudtal vid STM Validation Project Final Conference. 

– STM går hand i hand med IMO-målen och jag uppmuntrar Validation-projektet att lägga fram sina resultat för IMO vid nästa kommittémöte. 

Professor Bodewig, EU:s samordnare för Motorways of the Sea (MoS) och Jarek Kotowski, Senior Project Manager i INEA, EU:s verkställande organ, lyfte också fram STM. Kotowski hyllade STM-initiativets idéer och framsteg och sade att Sea Traffic Management är en pelare i den europeiska sjötransportstrategin.

Professor Bodewig betonade att MoS bör förbättra närsjöfarten och integrera ännu mer med de landbaserade transportkorridorerna genom multimodal integration där hamnar och informationsdelning är viktiga komponenter. Detta är en perfekt match för STM-tjänster och lösningar. Han avslutade med att konstatera att EU har investerat 20 miljoner euro i STM Validation-projektet och att det är en bra investering.