Nytt leveranskoncept hos Clas Ohlson

Foto: Clas Ohlson
Foto: Clas Ohlson

Leveranskonceptet ”Collect in store”, som innebär att kunderna kan hämta sina onlinebeställningar i butiken, är en del av en större tillväxtstrategi på butikskedjan Clas Ohlson. Daniel Thyberg, som är Supply Chain Developer på Clas Ohlson, förklarar hur logistiken bakom det nya, kostnadseffektiva leveranskonceptet ser ut.

För att överleva som onlinebutik, och även som fysisk butik, idag är det viktigt att möta kundernas höga krav.

– Kunderna vill hela tiden få tillgång till nya alternativ för sina leveranser, och ju mer flexibla och bekväma leveranserna är för dem, desto bättre. Det ger onlinebutiker en utmaning att hitta nya, innovativa metoder för att leverera sina varor till kunderna. Det anger Daniel Thyberg som skälet till att Clas Ohlson i somras inkluderade ”Collect in store” som nytt leveransalternativ i sin onlinebutik.

Det nya leveranskonceptet har flera fördelar. Genom att kunderna kommer in i de fysiska butikerna får Clas Ohlson nära kontakt med dem och får samtidigt ett tillfälle till merförsäljning. ”Collect in store” är dessutom ett billigt leveransalternativ såväl för Clas Ohlson som för deras kunder, eftersom Clas Ohlson sparar fraktkostnader genom att leverera onlinebeställningar tillsammans med sina vanliga leveranser till butikerna. Det är besparingar som även kunden får dra nytta av, eftersom ”Collect in store” är ett kostnadsfritt leveransalternativ. Det har varit en enkel uppgift för Clas Ohlson att organisera logistiken som ligger bakom ”Collect in store”.

– Vi använder Delivery Management-systemet Consignor för att skriva ut fraktetiketter och för att skicka, spåra, ta emot och analysera våra försändelser. När vi ville utöka våra leveransalternativ och lägga till ”Collect in store” var det enkelt att konfigurera Consignor för detta. Vi kunde nämligen använda befintliga systemintegreringar för att skriva ut etiketter och skapa nya leveransrutiner på lagret. Med Consignors webbtjänst kan vi automatiskt skicka meddelanden till kunderna om var paketen befinner sig, vilket ger en kundupplevelse som liknar den för vanliga leveranser, förklarar Daniel Thyberg.