Macrons järnvägsreform fick franska senatens godkännande

Stephanie, en av tusentals lokförare vid franska tågoperatören SNCF, här vid en station i närheten av Paris. Foto: SNCF

Den franska senaten har nu röstat med stor majoritet för president Emmanuel Macrons järnvägsproposition som syftade till att omforma landets statliga tågoperatör Société nationale des chemins de fer (SNCF).

Frankrikes nationalförsamling antog reformförslaget redan i april, men det ledde till en våg av missnöje och nationella strejker, som initierades av de franska  järnvägsanställdasförbund.

Makrons plan är att förena SNCF i en helt statlig organisation med två dotterbolag. SNCF Mobility, som kommer att fungera som operatör, och SNCF Network, den nya infrastrukturförvaltaren. Enligt propositionen kommer regeringen också gradvis att absorbera 35 miljarder euro av bolagets 47 miljarder euro höga skuldberg.

Ytterligare ändringar som ska genomföras är avreglering av passagerartjänster och det blir slut på SNCF: s rätt att rekrytera personal med särskilda privilegier, vilket hittills har garanterat ett jobb för livet och därtill förtidspension.

Den franska transportministern Elisabeth Borne uppmanade alla aktörer inom industrin till att ta ansvar för den kommande reformen.

- Under senatens granskning kunde vi både bekräfta reformens huvudprinciper - öppenhet mot konkurrens, SNCF: s nya organisation och berika debatten genom dialog, särskilt genom sådana diskussioner som jag genomförde under de senaste veckorna med fackföreningarna.

- Nästa steg kommer att vara tidigt nästa vecka vid gemensamma utskottssammanträdet. Reformen kommer till ett slut under de kommande dagarna. Allt är nu avgjort: en proposition kommer att slutgiltigt antas. oöverträffade ekonomiska åtaganden som gjorts av regeringen, och en kurs för filial och företagsförhandlingar, sade Elisabeth Borne.

Som en del av reformen kommer varje region i Frankrike att ansvara för hanteringen av lokala TER-tjänster från och med december 2019. Regionerna får också ta över rullande materiel och verkstäder som krävs för driften av olika tjänster.

President Macrons proposition har i stor utsträckning kritiserats av järnvägsförbundet, som nyligen avvisade förslaget genom att ta ställning i en intern omröstning. Resultaten visade att en nästan total majoritet av arbetstagarna uttryckte sin besvikelse över planen.

Trots att regeringen ofta påpekade att förändringarna inte skulle påverka de befintliga anställdas ställning, organiserade fackföreningarna en våg av strejker som ägde rum under två dagar i juni.

Trots protesterna och efter att ha fått Senatens godkännande, verkar Macron vara mer bestämd än någonsin att driva genom sin reformplan.