H&M:s ordförande Stefan Persson är inte oroad över utvecklingen med digitaliseringen. I sin första stora intervju på tio år förklarar han varför.
Därför att vi har haft en långsiktig syn på den här utmaningen. Vår ledning förutsåg redan för tio år sedan att det här skulle hända och hanterade det utan att snegla på aktiemarknadens kortsiktiga synsätt. Vi har gjort investeringar på många miljarder kronor under flera år för att utveckla den digitala plattform som vi nu kan börja få avkastning på.
Aktiemarknaden ser dock dystert på klädjättens framtid. I aktieanalys har Handelsbanken skrivit att H&M har en ”smärtsam resa” mot digitalisering framför sig. Men enligt Stefan Persson är företaget på rätt väg.
Man kan säga att vi har varit dåliga på att förklara att vi inte har halkat efter och därför har vi blivit mer lyhörda för krav på exempelvis kapitalmarknadsdagar. Vi ser hur vi kan bli mer transparenta i vår kommunikation med aktiemarknaden. Det behövs i ett så här stort skifte där det finns en stor osäkerhet om vad det innebär för oss och för branschen i övrigt.