”Fysiska modehandeln genomgår stålbad”

Karin Johansson vd Svensk Handel. Foto: Björn Lofterud
Karin Johansson vd Svensk Handel. Foto: Björn Lofterud

Försäljningen av kläder och skor i den fysiska modehandeln minskar. Den gånga sommaren utgjorde inget undantag och försäljningen föll med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna. På nätet växer modehandeln men där är konkurrensen global.  Det visar Stilanalys från Svensk Handel Stil. 

Försäljningen har hittills i år minskat med 2,3 procent för klädbutikerna och med 3,0 procent för skobutikerna. Den långsiktiga trenden är tydlig. De fysiska klädbutikerna har tappat försäljning i tre år i rad samtidigt som försäljningen på nätet växer snabbt.

– Digitaliseringen sköljer snabbt in över handeln och förändrar kundernas köpbeteende. Allt fler väljer att handla sina modeprylar på nätet. Samtidigt som många modebutiker har det tufft kan vi konstatera att svenskarnas intresse för mode är fortsatt stort, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

En direkt konsekvens av den växande e-handeln är att modeaktörer tvingas se över sina butikskoncept och butiksytor med mindre och mer nischade butiker som följd.

På nätet är konkurrensen i modehandeln global. Uppskattningar från HUI Research visar att så mycket som en femtedel av den totala modekonsumtionen online går till utlandet.

– Digitaliseringen förändrar inte bara spelplanen för handelns företag. Digitaliseringen förändrar även vilka som deltar i kampen om kunden. Den lilla modebutiken i glesbygden konkurrerar idag direkt med stora e-handelsföretag som Zalando, säger Karin Johansson.

Den hårda konkurrensen gör också att handeln har svårt att möta höjda importpriser med höjda priser mot konsument. Hittills i år har importpriserna stigit med 2,4 procent medan konsumentpriserna endast ökat med 0,2 procent. Detta sker i ett läge där de fysiska handlarna, mer än någonsin, behöver göra stora investeringar för att möta den digitala konkurrensen.