“Package Delivery. Join the revolution” är temat för årets Toyota Logistic Design Competition (TLDC 2018). Toyota Material Handling Europe letar nu efter framåttänkande europeiska designers för att tillsammans ta sig an framtidens logistik för paketleveranser.
Årets designtävling spinner vidare på trenden där kunderna inte bara fattar beslut på nätet, utan även handlar online allt oftare. Eftersom e-handel håller på att bli normen har snabba leveranstider blivit en absolut prioritet. På grund av underliggande faktorer, som till exempel trafiken, är det dock inte alltid som företagen lyckas uppnå detta mål.
Toyota utmanar nu designstudenter att överge idén om den traditionella leveranskedjan och att ta fram en snabb, hållbar och revolutionerande lösning som underlättar direktleveranser och optimerar den sista sträckan till kunderna. Deltagarna uppmanas att tänka framåt och ta hänsyn till branschtrender, samtidigt som de hämtar inspiration från Toyotas arv och innovationer.
”När vi lanserade Toyota Logistic Design Competition (TLDC) för fyra år sedan kunde vi inte föreställa oss att den skulle skapa ett sådant stort intresse bland europeiska designstudenter och utexaminerade designers. För närvarande arbetar tre av deltagarna från föregående upplagor på Toyotas Design Center. Att inleda en dialog med unga designers är vårt sätt att alltid hålla ett öppet sinne för en värld full av nya idéer”, säger Magnus Oliveira Andersson, designchef på Toyota Material Handling Europe.