Indien vill utrota avgasrören på 15 år

Mustafa Quraishi: Pawan Goenka, chef på fordonstillverkaren Mahindra, visar upp Hyalfa, en vätgasdriven tuk-tuk. Arkivbild.
Mustafa Quraishi: Pawan Goenka, chef på fordonstillverkaren Mahindra, visar upp Hyalfa, en vätgasdriven tuk-tuk. Arkivbild.
Manish Swarup: Än så länge nöjer sig Indiens premiärminister Narendra Modi med förbränningsmotorer, som här när han för en vecka sedan lät Turkiets president Recep Tayyip Erdogan komma på besök i en Mercedes.
Manish Swarup: Än så länge nöjer sig Indiens premiärminister Narendra Modi med förbränningsmotorer, som här när han för en vecka sedan lät Turkiets president Recep Tayyip Erdogan komma på besök i en Mercedes.
Aijaz Rahi: Elbilar har tidigare haft en töntstämpel, kopplad till krockfarliga mikrobilar som denna indiska Revai. Bilen tillverkades fram till 2012, och kallades i Storbritannien för G-Wiz.
Aijaz Rahi: Elbilar har tidigare haft en töntstämpel, kopplad till krockfarliga mikrobilar som denna indiska Revai. Bilen tillverkades fram till 2012, och kallades i Storbritannien för G-Wiz.
Ng Han Guan: Tesla-bilar på laddning i Peking. Indien vill nu kopiera delar av Kinas elfordonspolitik, och i sommar ska Tesla börja säljas i Indien.
Ng Han Guan: Tesla-bilar på laddning i Peking. Indien vill nu kopiera delar av Kinas elfordonspolitik, och i sommar ska Tesla börja säljas i Indien.

Att alla bilar skulle vara elektriska är en avlägsen dröm, tillägger Gupta i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.

Men regeringen vill rivstarta för att uppfylla drömmen, enligt en 90-sidig plan från tankesmedjan Niti Aayog som Reuters kommit över. Rapporten läggs fram i veckan, och eftersom Niti Aayog leds av premiärminister Narendra Modi själv väntas upplägget få stort genomslag.

Inom ett år ska miljöreformerna inledas med bland annat laddinfrastruktur och bygget av en fabrik för utbytbara batterier till eldrivna motorcyklar och "tuk-tuks" – en indisk variant av Teslas omsusade gigafabrik i Nevada, om man så vill.

Slutmål 2032

Rapporten sneglar också mot Kina, och vill kopiera upplägget med hård ransonering av nya registreringsskyltar. I städer som Peking och Shanghai kan det vara svårt eller dyrt att få plåtar till ett nytt fossilfordon, medan det finns obegränsat med skyltar till avgasfria varianter.

Rapporten delar upp framtiden i femårsplaner, med ett slutmål att inga bilar i Indien ska vara fossildrivna 2032. Om det gäller den befintliga bilparken eller bara försäljningen av nya bilar framgår inte.

Smutsigast i världen

Bilindustrin väntas vara motsträvig, liksom den i EU och USA försökt motarbeta hårdare avgaskrav. Men Niti Aayog lockar med att om Indien går i bräschen kan det ge handelsmöjligheter. En modern, miljövänligare transportnäring "kan få avsevärd effekt både inom landet och globalt", hoppas rapporten.

Världshälsoorganisationen (WHO) korade häromåret Delhi till världens mest förorenade stad.