Det svenska bränslecellsföretaget PowerCell Sweden AB blev nyligen först i Göteborg – och bland de första i Sverige – med att skaffa en Toyota Mirai bränslecellsbil. Därmed tas ytterligare ett steg på vägen i utvecklingen av fossilfria transporter i Sverige.
PowerCell Sweden utvecklar bränsleceller och så kallad reformerteknik för både existerande och framtida bränslesystem. Företaget har tagit fram en egen bränslecellsteknik som används som kraftkälla för både mobila och stationära användningsområden.
EU-kommissionen har pekat ut en ökad användning av bränslecellsfordon som ett viktigt steg för att få en emissionsfri transportsektor. Vätgas tillsammans med bränslecellsteknik ger avgasfria fordon med rent vatten som enda utsläpp. Vätgas ger heller inte några klimatpåverkande utsläpp vid framställningen, eftersom fossilfri el används för all vätgas som tankas i Norden.
– Det är viktigt för oss att leva som vi lär. Bränslecellstekniken spelar en viktig roll i arbetet för att minimera klimatpåverkan från bilar, lastbilar, bussar och båtar. Då ska vi som en av de ledande aktörerna givetvis också själva använda de senaste produkterna på området, säger PowerCell Swedens vd Per Wassén.
Toyota Mirai är en fyrsitsig sedanbil med ett vätgasdrivet bränslecellssystem som levererar el till bilens 154 hästkrafter starka elmotor. Systemet innebär att bilen inte har några utsläpp alls när den körs – utom vattenånga. Den är dessutom i princip ljudlös. Att tanka fullt med vätgas går på tre till fem minuter, vilket ger en räckvidd på 35–40 mil beroende på körförhållanden.
Källa: Toyota