Paris testar förarlösa bussar

Paris testar förarlösa EasyMile EZ10 med plats för ett dussin passagerare, varav hälften sittande. Foto:RATP

Paris har lanserat stadens första förarlösa elektriska pendelbusservice, med syfte att minska såväl trängsel som föroreningar.

Paris har lanserat stadens första förarlösa elektriska pendelbusservice, med syfte att minska såväl trängsel som föroreningar.

Paris har problem med smog och har redan tidigare infört olika åtgärder för att komma tillrätta med problemet.

De nya förarlösa bussarna startar med en teststräcka på 130 meter mellan tågstationerna Gare de Lyon och Austerlitz, som ligger på var sin sida om floden Seine. Senare kommer fler sträckor att öppnas. Även i Lyon har förarlösa bussar testats.

Bakom det senaste fälttestet med förarlösa bussar står lokaltrafiken i Paris, RATP samt STIF som har ansvaret för kollektivtrafiken i Parisregionen.

I trafiken använder man EasyMile EZ10 med plats för ett dussin passagerare, varav hälften sittande. Trafiken är igång mellan klockan 14 och 20 varje dag och fordonen laddas nattetid. De trafikerar längs särskilda, avskilda körfält och är bemannade av juridiska skäl – även om de körs automatiskt.