Ny sensorteknik för elbilsbatterier

Batteriforskarna Philip Dost (t.h.) och Prof. Dr. Constantinos Sourkounis (t.v.) vid Ruhr-universitetet i Bochum. Foto: RUB, Mar
Batteriforskarna Philip Dost (t.h.) och Prof. Dr. Constantinos Sourkounis (t.v.) vid Ruhr-universitetet i Bochum. Foto: RUB, Mar

Ingenjörer knutna till Ruhr-universitetet i tyska Bochum har utvecklat ett nytt koncept för ström- och spänningssensorer för batterier till elfordon, EV.  Det nya systemet kräver endast en enda spänningssensor, vilket enligt forskningsteamet minskar batterisystemets såväl totala vikt som pris.

Ett EV batteri består av individuella block, som vart och ett innehåller upp till tolv celler. Typiskt är varje cell övervakas av en egen spänningssensor. Systemet som nu utvecklats i Bochum kräver bara en enda spänningssensor.
Sensorystemet från Bochum är skalbart, det betyder att det kan användas i batterier med olika antal celler. Förutom att det lämpar sig för batterier i elbilar; kan det, enligt forskarna, även fungera i en mängd andra batterisystem, till exempel i mobila enheter såsom bärbara datorer, trådlösa elektriska verktyg, lokala strömförsörjningssystem för exempelvis sjukhus samt i småskaliga  energilagringssystem såsom solvärmesystem för privatpersoner.

Läs mer om projektet:
www.news.rub.de/presseinformationen

Källa: www.rub.de