Politiska tungviktare talade på InnoTrans

EU:s transportkommissionär Violeta Bulc. Foto: Markku Björkman
EU:s transportkommissionär Violeta Bulc. Foto: Markku Björkman
 Tysklands trafikminister och tyska ministern för transport- och digital infrastruktur, Alexander Dobrindt. Foto: Markku Björkma
Tysklands trafikminister och tyska ministern för transport- och digital infrastruktur, Alexander Dobrindt. Foto: Markku Björkma

När InnoTrans 2016 öppnades på förmiddagen den 20 september fanns i stort sett hela den internationella järnvägsbranschens ledande företrädare på plats i Berlin. Över 1000 dominerande företrädare för industri, politik och vetenskap från Tyskland och från 60 andra länder samlades i tyska huvudstadens Palais am Funkturm för invigning av den elfte upplagan av InnoTrans.

Förutom EU:s transportkommissionär Violeta Bulc och Tysklands trafikminister och tyska ministern för transport- och digital infrastruktur, Alexander Dobrindt, deltog otaliga andra transportministrar samt ledande tjänstemän som representerar järnvägsföretag- och statliga bolag från hela världen.

Efter invigningen startade en paneldebatt under rubriken "Mobilitet 4.0", som tog upp aktuella ämnen inom industrin. I sina inledande tal presenterade både Slovenskan Violeta Bulc och Alexander Dobrindt tog upp fördjupade inblick i nationella och europeiska teman.

Violeta Bulc krävde betydligt mer samarbete i Europa i samtliga spårbundna områden. Hon anser att inget land nationella järnvägsnät räcker för en expansion värt namnet.

- Vi är på väg att kliva in i en historiskt ny, innovativ tidsålder av digitalisering. Innotrans visar att branschen kommer på ett imponerande sätt att kunna leva upp till de krav som digitaliseringen ställer, sade minister Dobrindt.
Enligt Alexander Dobrindt råder det en positiv stämning inom branschen trots en svacka när det gäller övergripande affärsklimatet i Europa. Han underströk att globalt, inte minst i Afrika, Asien och i Mellanöstern, är läget idag bättre än någonsin och vägen framåt är politiskt fastslagen.

Dobrindt hänvisade i sitt tal till järnvägsbranschen investeringar, moderniseringar och till den digitala övergången som enligt honom pågår oförminskat. Branschens målsättning är att garantera järnvägstrafikens roll som industrins centrala innovationskraft vilket säkerställer dess framgångsrika väg in i nästa fas, även kallad, Mobilitet 4.0 och ”den digitala eran för järnvägstransporter”.

Ett av dessa företag som satsar på nya digitala system på järnvägen är brittiska Atkins. Deras framtida signalsystem omfattar en kombination av två produkter, design och service, vilket på längre sikt ger valuta för pengarna genom att tillhandahålla en framtidssäkrad, IP-aktiverad signalplattform som möjliggör en kostnadseffektiv övergång till ETCS-signalering.

Som en fristående systemintegratör, har Atkins valt ut en rad tekniker från hela världen för att se till att plankorsningar och signaler uppfyller högsta krav på säkerhet, ökad tillförlitlighet och ökad kostnadseffektivitet. Denna teknologi inkluderar Alstoms utrustning för försegling ElectroLogIXS och barriärteknik från Newgate. 

Efter öppningsceremonin startade en intressant paneldiskussion på hög expertnivå. Deltog gjorde även Dr. Rüdiger Grube, vd för Deutsche Bahn, Yves Desjardins-Siciliano, VD för VIA Rail Canada, och Jürgen Fenske, ordförande i Tyska Förbundet för transportföretag. Representerar den internationella järnvägsindustrin representerades av Laurent Troger, vd för Bombardier Transportation, Dr. Jochen Eickholt, VD, avdelningen för mobilitet hos Siemens AG, och Henri Poupart-Lafarge, VD för Alstom Transport.