Deutsche Post lanserar elektrisk skåpbil

DHL:s streetscooter kan anpassas till varje kunds behov, inklusive fordonets batteriladdningssystem som är konfigurerat exakt efter hur lastbilen kommer att användas. Foto: Deutsche Post, DHL
DHL:s streetscooter kan anpassas till varje kunds behov, inklusive fordonets batteriladdningssystem som är konfigurerat exakt efter hur lastbilen kommer att användas. Foto: Deutsche Post, DHL

Deutsche Post, globalt känd som DHL, är en av världens största paketleverantörer. Som en del av Deutsche Posts långsiktiga affärsplan, har företaget utvecklat tre nollutsläppsfordon - en elektrisk skåpbil, en elektrisk trehjulig motorcykel och en elektrisk cykel.

DHL är redo att marknadsföra sin elektriska skåpbil, kallad ”streetscooter”, även till andra företag som vill sänka sina koldioxidutsläpp.  Nyligen meddelade företagets talesperson att leveranserna startar under 2017.
- Vi vill börja försäljningen till tredje part redan från och med nästa år, sade han till tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel.

Streetscooter har en räckvidd på 120 kilometer eller cirka 70 miles. Även om det kanske inte verkar som en speciellt lång sträcka, är det tillräckligt för sådana kortare urbana stop-and-go-leveranser som görs för det mesta redan idag. 

Företaget säger att kostnaderna för underhåll av dessa elektriska skåpbilar kan sänkas med 50 procent och reparationskostnaderna till och med 80 procent. Enligt tyska postens representant är det dessa siffror som gör en vagnparksförvaltare lycklig. Dessutom är el fortfarande billigare än diesel, även räknat med dagens låga oljepriser.

DHL hävdar att streetscooter kan anpassas till varje kunds behov, inklusive fordonets batteriladdningssystem som är konfigurerat exakt efter hur lastbilen kommer att användas, vilket maximerar effektiviteten och minskar utsläppen så mycket som möjligt. Bilunderrede och drivlinekomponenter är konstruerade för enkel utbytbarhet, vilket sänker underhållskostnaderna ytterligare.
Källa: Deutsche Post