Nikola Motor Company satsar på elektrisk lastbil

Bild: Nikola Motor Company

Salt Lake City-baserade Nikola Motor Company kommer att hålla ett event den 2 december där bolaget ska lansera sin ellastbil Nikola One, inom det tunga segmentet class 8.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget meddelade redan förra månaden att de kommer lansera en elektrisk class 8-lastbil och enligt vd:n Trevor Milton har man redan fått in förbokningar och depositioner på 7.000 lastbilar med ett totalt värde på 2,3 miljarder dollar.

Nikola Ones vd är extremt positiv i sina kommenterar och säger "vi tror att vi kommer passera nuvarande marknadsledare som Daimler, Paccar, Volvo och Navistars ordertal redan inom 12-24 månader".

"Vi har visat andra OEM-företag och deras ägare varför de bör vara nervösa över Nikola Motor Company. Några av de största class 8-återförsäljarna i Amerika har sagt att de är villiga att antingen addera vårt varumärke eller röra sig bort från sina existerande varumärken", tillade Milton.

Nikola Motor Company menar att deras teknologi ligger 10-15 år före andra OEM-tillverkare när det gäller bränsleeffektivitet, "miles per gallon" och utsläpp.

Bolaget har ett lastbilsleasing-program som uppges kosta 4.000 till 5.000 dollar per månad, beroende på vilken konfiguration kunden väljer. Den första miljonen miles av "bränsle" ingår vid varje lastbilsförsäljning, vilket enligt bolaget kompenserar för 100 procent av den månatliga leasingkostnaden för ägaren.

Nikola One påpekar att en genomsnittlig diesellastbil har över 400.000 dollar i bränslekostnader samt 100.000 dollar i underhållskostnader på en miljon miles. Dessa kostnader elimineras i ett leasingupplägg med Nikola One, heter det i pressmeddelandet.

Vill man istället köpa lastbilen uppges den kosta 375.000 dollar, en summa som kan skifta beroende på specifikationer.

Nikola säger sig kunna börja leverera lastbilarna om cirka tre år baserat på nuvarande prognoser, där de bland annat måste uppfylla U.S. department of transportations tester och krav.

Bolaget räknar med att för varje 2.500-5.000 lastbilar som säljs, kommer väntetiden att bli ytterligare ett år. Den siffran kan jämföras med hela den nordamerikanska totalmarknaden för tunga lastbilar som väntas landa på omkring 250.000 fordon i år.

(SIX News)