Vid utgången av februari hade det svenska beståndet av laddbara bilar ökat med 624 bilar jämfört med föregående månad. Totalt rullar nu 16 910 laddbara bilar på svenska vägar. De laddbara bilarna sprider sig över landet. I 96 procent av de svenska kommunerna finns laddbara bilar registrerade, och i 30 kommuner finns minst 100 elbilar och laddhybrider registrerade.
De nära 17 000 laddbara bilarna i Sverige använder på årsbasis cirka 27 gigawattimmar, vilket motsvarar årsförbrukningen i 2 300 hushåll. För att producera motsvarande mängd el krävs fem vindkraftverk (2 megawattimmar) eller 185 000 kvadratmeter solceller.
- De elektrifierade bilarnas effektivitet är slående. I de 17 000 laddbara bilarna i Sverige ersätts nära 9 miljoner liter bensin och diesel med el. Exempelvis räcker 20 kvadratmeter solceller på ett villatak för att producera förnybar el motsvarande 1 500 mil i en elbil, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
Under februari stod Volkswagen Passat GTE för en tredjedel av ökningen med 200 nya bilar. För den populära Mitsubishi Outlander laddhybrid har årets två första månader bara inneburit en ökning med 67 bilar, vilket sannolikt är en konsekvens av rekordökningen i slutet på förra året med 921 bilar i december. Bland de rena elbilarna bjöd februari på små ökningar. Det tillkom bland annat 43 nya Tesla Model S samt 38 Nissan Leaf.
Den svenska laddinfrastrukturen fortsätter att växa. I slutet av februari fanns 1 889 laddpunkter fördelade på 547 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur. Sannolikt bjuder 2016 på en fördubbling av den svenska publika laddinfrastrukturen, bland annat genom stöd från Klimatklivet.
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (1 570 stycken) samt Tesla Model S (1 321 stycken). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (5 194 stycken) och Volvo V60 (1 582 stycken) vanligast.