Retail Experience Live på Kistamässan 15-16 maj

Ken Hughes är rådgivare till några av världens mest kända varumärken. Foto: Easyfairs

Handeln förändras blixtsnabbt. Drivkraften är konsumenternas ökade krav på service, upplevelser och precision i erbjudanden och leveranser. Retail Experience Live som går på Kistamässan 15-16 maj möter förändringarna med nya grepp.

– Ambitionen är att samla aktörer från hela värdekedjan i retailbranschen till en stor dynamisk fest, där deltagarna, både utställare och besökare har möjligheter att interagera med varandra på olika sätt, säger projektchefen Beatrice de Maré Peterson, Easyfairs. Hon lovar att det blir en mässa och ett evenemang med många otraditionella inslag.

Hon berättar att mässan är uppdelad i sju fokusområden som täcker in hela handeln.

  • Retail Design Trends handlar om den fysiska utformningen av butiker.
  • Datadriven retailing är kundklubbar, CRM, lojalitetsprogram, analys och AI, medan Retail Tech är de system som butiken har för att driva verksamheten, som kassa, omnikanal, lager och logistiksystem.
  • Fintech handlar om betalsystem, men också system mot bedrägerier och svinn, finansiering och korthantering.
  • Digital marketing visar olika system för hur man utformar och sprider innehåll som ger konsumenten köplust.
  • E-commerce visar smidiga sätt att sälja till kunden via olika digitala kanaler.
  • Förpackning&logistik handlar om hur rätt vara hamnar på rätt ställe i rätt tid, och förpackningens roll.

– Vi vill visualisera hela retailkedjan, säger hon.

Beatrice de Maré Peterson berättar att det kommer att arrangeras över ett 60-tal olika aktiviteter och seminarier under evenemangets två dagar. Ett event i eventet blir Marknadscheferna Live, där talare som forskaren Anita Radon, och influencern Clara Henry ger sina bilder av hur den moderna konsumenten fungerar.