Daimler Buses: Snart är det möjligt att köpa licens för att skriva ut reservdelar för eget behov

För närvarande kan endast en certifierad 3D-skrivare från Farsoon Technologies användas. Andra leverantörer och utrustning kommer att certifieras i sinom tid. Foto:group.mercedes-benz

Daimler Buses, som ligger bakom bussmärkena Mercedes-Benz och Setra, inleder nu en process för att revolutionera reservdelsförsörjningen. Skriv ut delarna själv, är morgondagens nyheter.

Och att morgondagen inte är så långt borta. Från och med juni, nästan bara några dagar dit, kommer det att vara möjligt att köpa licens för att skriva ut reservdelar för eget behov. Det är såklart 3D-printing vi pratar om.

Behövs en certifierad skrivare

Det finns naturligtvis vissa antaganden. Det räcker inte att springa till närmaste elaffär för att köpa en 3D-skrivare.

Inledningsvis omfattas drygt 100 delar av totalt 1 500 utskrivbara delar av ordningen. Så småningom blir det fler. Anledningen till att Daimler Truck (moderbolaget till Daimler Buses) börjar med bussarna är att det är extra viktigt att få tillbaka sådana fordon på vägen så snabbt som möjligt. Har man 50 passagerare på bussen är det inte längre praktiskt att behöva vänta en vecka på en komponent.

Så snart utskriften är klart upphör licensen

Om bussbolaget själva har verkstadskapacitet kan du tillhandahålla rätt skrivare med tillhörande utrustning och själv skriva ut delen. Om inte kan märkesverkstaden göra jobbet. Proceduren är densamma ändå. Du köper en licens med ritningsunderlag för den del du vill skriva ut och för det antal du vill ha. Så snart utskriften är klart upphör licensen. Du kan inte spara den för senare användning.

3D-printning av delar har också andra fördelar än att få delen snabbt. Ett digitalt lager för 3D-licenser tar uppenbarligen mycket mindre plats än ett fysiskt reservdelslager. Och den enskilda verkstaden kanske klarar sig med färre delar i lager.

3D-printing är inte längre en nyhet, men att tekniken kan användas för lokal småskalig produktion av delar kan komma att revolutionera arbetsflödet i verkstäderna.

Källa: Daimler Buses