Ukraina och Polen kommer att bilda ett gemensamt järnvägsbolag

Lastning av en postvagn med paket i Kiev, källa: Ukrainska järnvägen, Ukrzaliznytsia, UZ

Ukraina och Polen gör det lättare att ta sig över gränsen och de bildar därför ett nytt järnvägsbolag för att skapa exportmöjligheter.

Ukraina och Polen kommer att upprätta gemensamma gränskontroller och även sikta på att gemensamt bilda ett järnvägsbolag för att bidra till att förbättra Ukrainas exportmöjligheter genom att göra det lättare att transportera varor till EU.

Revolutionärt

- Detta kommer att påskynda gränsförfarandena avsevärt, sade Ukrainas president Volodymyr Zelensky och kallade avtalet "revolutionärt".

Överenskommelsen träffades på söndagen i den ukrainska huvudstaden Kiev i samband med ett besök av Polens president Andrzej Duda.

- Den polsk-ukrainska gränsen måste förenas och inte splittras, sa Duda när han talade med ledamöter av Ukrainas parlament på nyligen om den första utländska ledaren sedan Rysslands invasion den 24 februari.

Miljontals ukrainare har flytt från kriget. Majoriteten har kommit in i EU genom att korsa gränserna till Polen, Rumänien, Slovakien och Ungern.

Polen har gett över tre miljoner ukrainare rätten att bo, arbeta och få socialt bistånd.

Zelenskyj anser att gränsöverenskommelsen är viktig i förhållande till Ukrainas önskan att nå ett EU-medlemskap på sikt.

- Det är också början på vår integration i EU:s gemensamma tullområde", sa han.

Ökad export

EU-kommissionen kommer i juni med en bedömning av huruvida Ukrainas ansökan om medlemskandidatur kommer att antas.

Polen och Ukraina planerar också att bilda ett nytt järnvägsbolag.

- Vi arbetar för att skapa ett gemensamt ägt järnvägsbolag för att öka exportpotentialen för den ukrainska ekonomin, sa Ukrainas infrastrukturminister Oleksandr Kubrakov i ett uttalande.

Kriget i Ukraina har gjort att cirka 25 miljoner ton spannmål som skulle ha exporterats finns kvar i lager i landet på grund av bombning av infrastruktur.

Ukraina tenderar att exportera de flesta varor till sjöss. Men sedan den ryska invasionen har Ukraina tvingats exportera med tåg eller genom landets mindre hamnar längs Donau.

Källa: Mobility Watch