Ny växellåda för turbussar från ZF ge en bränslebesparing på upp till 3 procent

Den nya växellådan kommer att ge både god körkomfort och bromsegenskaper. Den ska vara lika lämplig för stadskörning, intercitytrafik och krävande landsvägskörning, enligt ZF:s avdelning CVS. Bild: ZF

Tyska ZF har nu lanserat den automatiska växellådan EcoLife CoachLine som är speciellt designad för användning i tur- och långfärdsbussar. 

Det kommer att ge en bränslebesparing på upp till 3 procent jämfört med föregående generation EcoLife.

Ny växellåda

Den nya ZF-divisionen Commercial Vehicle Solutions (CVS) ansvarar för tillverkningen av komponenter till kommersiella fordon. Enligt ett meddelande från företaget är växellådan konstruerad för motorvridmoment upp till 2 800 Nm och täcker därmed alla relevanta motorstorlekar för tur- och långfärdsbussar. 

Bränslebesparingarna är främst relaterade till en intelligent start/stopp-funktion. Dessutom förbättras den mekaniska effektiviteten ytterligare. Den hydrodynamiska omvandlaren säkerställer lågt motorvarv under alla förhållanden, vilket ger låga ljudnivåer och bidrar även till att minska bränsleförbrukningen. 

Automatväxellådan har sex steg med en frekvensspridning från 3,36 till 0,59. En Integrerad retarder med egen kylning och värmeväxlare med högre kapacitet säkerställer bra bromseffekt även vid låga hastigheter. 

Man har tagit hänsyn till att turbussar ofta trafikerar områden med långa nedförsbackar som kräver både hög bromskraft och förmåga att avleda bromsvärmen. 

Transmissionsolja

Det effektiva kylsystemet har gjort det möjligt att öka bytesintervallet för transmissionsoljan till upp till 480 000 km.

EcoLife CoachLine kan integreras i fordonets digitaliserade serviceövervakning, vilket ger förebyggande underhåll och eventuellt byte av komponenter innan ett avbrott inträffar. Detta ger både ökad drifttid och minskade underhålls- och reparationskostnader.