Containertransporterna koncentreras allt mer till Göteborgs hamn

Göteborgs hamn tar större marknadsandelar av den svenska containerfrakten. Foto: Göteborgs Hamn

Nya siffror visar att de svenska containertransporterna koncentreras allt mer till Göteborgs hamn. Under 2021 ökade marknadsandelen gentemot andra svenska svenska hamnar.  Enligt Trafikanalys hanterade Göteborgs hamn 828 000 containrar under 2021. Det är tre gånger fler containers än Helsingborgs hamn som är tvåa på listan och fem gånger fler än trean, Gävle hamn.  Uttryckt i marknadsandelar ökade Göteborgs hamn från 48 till 51 procent i Sverige under 2021.

– Det här är ett kvitto på hamnens växande förtroende på marknaden. Trots globala störningar de senaste åren har vi lyckats hålla godsnavet öppet utan avbrott och förhållandevis fritt från påverkan. Vi har också en närmast perfekt balans mellan import och export vilket varit en stor fördel när containerbristen varit ett faktum, säger Elvir Dzanic, vd för  Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande.

Enligt Elvir Dzanic är hamnens fortsatt växande järnvägssystem Railport Scandinavia en viktig anledning bakom de ökande containertransporterna. Tillväxten på järnväg i Göteborgs hamn resulterade i totalt 458 000 containrar transporterade på järnväg under 2021, vilket är det högsta antalet i hamnen någonsin.

– Systemet har byggts ut successivt med fler avgångar, nya inlandsterminaler och destinationer. Det är en följd av en stark vilja hos järnvägsaktörer runt om i landet att svara upp till marknadens efterfrågan och satsa, säger Elvir Dzanic.