PostNord och Zalando i pilotprojekt med tung ellastbil

Ellastbilen från Scania heter 25 P A4X2NB och har 300 kW/h batterikapacitet. Foto: Scania

I syfte att ta ytterligare ett steg mot fossilfria leveranser och strävan mot fler hållbara transporter samarbetar nu PostNord Sverige och Zalando i en pilot med ny tyngre ellastbil. Lastbilen tillverkas av Scania och kan laddas till 100 procent på 1,5 timmar, vilket är exceptionellt för tunga lastbilar. 

Lastbilen kommer att ersätta en av PostNords befintliga körningar mellan PostNords terminal i Veddesta och lagret i Brunna, nära Stockholm, som utför beställningar för Zalando. Lastbilen är bland de första i sitt slag i Sverige och kommer att innebära en minskning med 202 kilo CO2 per dag. Lastbilen sattes i drift under årets första kvartal och ingår i en pilot som syftar till att hitta god struktur och funktion för den nya typen av eltransporter.

– Att hitta bra alternativ för tyngre elfordon har länge varit svårt. Tillsammans med Zalando startar vi nu detta pilotprojekt som också inkluderar laddinfrastruktur. Att det finns möjligheter att ladda med el är en förutsättning för att kunna ha eldrivna bilar som fungerar i vår produktion. Med det här samarbetet kan både vi som distributör och Zalando som e-handelsplattform lära oss hur vi ska investera framöver, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige.

PostNord har en målsättning att ha helt fossilfria fordon år 2030 och arbetar kontinuerligt med elektrifiering och effektivisering av fordon och transportflöden. Zalandos vision är att bli en plattform för hållbart mode med en positiv inverkan på människor och planeten. Zalando använder 100 procent förnybar el i sin egen verksamhet och har redan minskat utsläppen från sin egen verksamhet med 64 procent jämfört med 2017. Genom projekt med regionala transportföretag undersöker Zalando nu nya sätt att leverera miljövänligt för att ytterligare minska transporternas koldioxidavtryck. 

– På Zalando är hållbarhet en aspekt i alla beslut. Vår ambition är att erbjuda ett relevant erbjudande till kund kombinerat med ett fokus på mer hållbara affärer. Projektet tillsammans med Postnord är ett steg för oss på väg mot att bli en mer hållbar modeplattform och jag är glad över att vi kan erbjuda detta i Sverige framöver, säger Joanna Hummel, Nordenschef på Zalando.