Klimatbonus för laddhybrider slopas

Regeringen fasar ut klimatbonus för laddhybrider. Arkivbild

Regeringen har föreslagit att den klimatbonus som betalas ut i samband med köp av en laddhybrid ska fasas ut. Redan nu i juli 2022 ska stödet på maximalt 45 000 kronor sänkas till 20 000 kronor. 2023 är förslaget att bonusen ska halveras igen till 10 000 kronor. Det kommer att påverka försäljningen negativt.

Statistik visar att laddhybrider stod för 25,9 procent av alla nya bilar som såldes i Sverige 2021. Motsvarande siffra för hela Europa var 8,9 procent.

– Laddbara bilar säljs i de länder där konsumenterna får en subvention, tar man bort subventionen tar man bort försäljningen. Då säljer biltillverkarna bilarna i andra länder i stället, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

Laddhybrider minskar väsentligt vägtrafikens utsläpp, eftersom det blir möjligt för de flesta att klara vardagskörningen på el.

När bonusen sänks till en så låg nivå som 10 000 kronor gör den varken till eller från när konsumenter ska välja bil. Det är något som märks på försäljningen av gasbilar som ända sedan införandet av bonus-malus-systemet enbart fått 10 000 kronor i bonus. Försäljningen av gasbilar i Sverige är försvinnande liten.

Saknas tydliga styrmedel blir valmöjligheterna svåra att uppfatta för en konsument som kanske vill välja bort bilar som är beroende av fossil bensin eller diesel.

– Bonus-malus-systemet måste vara mer långsiktigt än så här. Som efterfrågan och tillgång fungerar i praktiken kan inte alla som väljer bort laddhybriden redan nu i juli springa och köpa en elbil i stället. Leveranstiderna är långa och tillgången kan inte möta en plötsligt ökad efterfrågan. Ska man ändra bonus-reglerna måste både vi konsumenter och branschen få längre tid att anpassa oss, säger Caroline Drabe.