Köpenhamns kommunala avfallsbolag köper 100 ellastbilar av Scania

Den elektriska lastbilsflottan kommer bidra till en förbättrad luftkvalitet i Köpenhamn. Foto: Scania

Scania kommer förse Amager ressourcecenter, ARC, med minst 78 helelektriska L-serie lastbilar, med möjlighet till leverans av ytterligare 23 lastbilar. Dessa ska användas till avfallshantering i Köpenhamnsområdet. De två första lastbilarna levererades redan i december 2021.

Den elektriska lastbilsflottan kommer bidra till en förbättrad luftkvalitet och minskat buller för boende i och kring den danska huvudstaden. L-serielastbilarna med low-entry, de flesta utrustade med Scania City Door, kommer förbättra arbetsvillkoren för förare och övrig besättning genom ergonomi och förarkomfort som är optimerad för stadstrafik med många stopp.

Ordern omfattar minst 72 sopbilar, med möjlighet till ytterligare 19, sex box-body lastbilar, med möjlighet till ytterligare fyra, samt en lastbil utrustad med krok med möjlighet till ytterligare en. Reparation och underhåll i 8-10 år ingår.

– Det är viktigt för oss att lastbilarna har en hög säkerhetsnivå och nya, innovativa säkerhetslösningar. Scania erbjöd också omfattande träning och utbildning, inklusive standby-tjänst i kombination med ett starkt servicenätverk som säkerställer en hög nivå av uptime, säger Jacob Hartvig Simonsen, vd för ARC.

– En av anledningarna att välja Scania var ”bussdörren” på passagerarsidan. Den är utformad som en roterande glasdörr med en glasyta i fullhöjd som öppnas inåt. Detta möjliggör snabb in- och utpassering och ger föraren en bra överblick, säger Per Fischer, avtalsansvarig för ARC.

Utfasning av fossila bränslen inom avfallshantering och återvinning är en vital del av Köpenhamns ambitiösa mål att bli världens första koldioxidneutrala huvudstad år 2025. ARC:s ikoniska avfallsenergianläggning Amager Bakke, med skidbacke på taket och rekreationsområde, är en symbol för stadens hållbarhetsambitioner och ARC siktar på att göra den till världens första koldioxidneutrala avfallsenergianläggning.

– Scanias samarbete med ARC är ett bra exempel på hur vi arbetar med blivande kunder för att analysera deras verksamhet och identifiera de fordonsspecifikationer och anpassningar till deras verksamhet som behövs för att få dem att övergå till el. Det är viktigt att arbeta tillsammans med kunden, precis som teamet i Danmark har gjort på ett fantastiskt sätt, för att förstå och lösa de nya utmaningar elektrifiering medför, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.