För dålig räckvidd för dagens elbilar

För varannan svensk är 50 mil den lägsta acceptabla räckvidden för en elbil. Foto: Kvdbil

För varannan svensk är 50 mil den lägsta acceptabla räckvidden för en elbil, något enbart ett fåtal modeller i premiumsegmentet når upp till. Det visar en undersökning från Kantar Sifo gjord på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.

Få elbilsmodeller möter svenskarnas krav på räckvidd. Närmare varannan, 49 procent, uppger att de behöver minst 50 mil från fulladdat batteri för att överväga ett köp av en elbil – annars diskvalificeras de.

– För de allra flesta skulle jag säga att en räckvidd under 50 mil är mer än tillräckligt för att fylla vardagsbehoven, men eftersom det fortfarande saknas laddstolpar i stora delar av landet och majoriteten ännu inte kan ladda sin elbil hemma är det inte konstigt att det ses som en dealbreaker, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Av de tio vanligaste elbilarna i Sverige är det bara Volkswagen ID.4 och Tesla Model S som kan stoltsera med en räckvidd på 50 mil eller längre, enligt Kvdbils genomgång. Men lång räckvidd innebär allt som oftast också en högre prislapp. Av de två är ID.4 billigast med ett pris på omkring en halv miljon. För en Model S får man betala över miljonen.

Att elbilar med lång räckvidd kostar så mycket är ett hinder för omställningen, enligt Daniel Odsberg.

– Elbilssortimentet breddas hela tiden med lägre priser och förbättrad räckvidd. Men bilmodeller med en räckvidd på över 50 mil är sällsynta och fortfarande dyra. Ska vi klara omställningen behöver räcksviddsångesten botas, både genom utbyggd laddinfrastruktur och ett bredare modellutbud, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.