Logistikbranschen vill bli grön men vet inte hur

Dålig lönsamhet inom transport och logistik gör att kunderna får betala notan för mer hållbarhet. Arkivbild

En undersökning bland 100 företag i Europa visar att deras kunder förväntar sig att klimatvänlig logistik ska bli standard. På företagen håller man i princip med kunderna – men det är svårt att implementera konkreta lösningar.

En ny Green Logistics-undersökning från det globala konsultföretaget Simon-Kucher & Partners visar att 55 procent av Europas företag anser att det är viktigt med hållbarhet. De flesta av de deltagande företagen fokuserar på att minska sina egna CO2-utsläpp direkt eller indirekt. När det kommer till att välja leverantörer inom transport och logistik är det dock bara 31 procent av företagen som anser att hållbarhetsaspekten har stor betydelse.

En anledning till det kan vara att transport- och logistikbranschen helt enkelt inte tillhandahåller hållbara alternativ.

– Även om nästan alla av de stora transport- och logistikföretagen i världen har satt upp tydliga mål för att minska CO2-utsläppen enligt Parisavtalet, är det i princip ingen som har avsatt pengar för att nå målen. Till exempel är det fortfarande oklart vem som i slutändan ska betala för de hållbara transport- och logistiklösningarna, säger managing partner Andreas Jonason, Simon-Kucher & Partners.

När man ska utveckla en hållbar logistikprodukt finns det flera aspekter att ta hänsyn till, inklusive mål för CO2-utsläpp, medel, produktdesign, kommunikationsstrategier och prissättning. Som det är nu räcker inte de tillgängliga metoderna för att minska CO2-utsläppen inom logistiken för att uppnå CO2-neutralitet, så CO2-utsläppen är fortfarande ett aktuellt ämne. Enligt studien finns det ännu inga specifika metoder som företagen föredrar. 28 procent av de tillfrågade svarar att det viktigaste hållbarhetsmålet är att undvika CO2-utsläpp, men både investeringar i klimatvänliga initiativ och även ”greenwashing” med hjälp av handel med certifikat anses nästan lika viktiga. Det är alltså oklart om marknaden är redo för kostsamma men samtidigt klimatneutrala logistiklösningar, som användning av klimatvänligt bränsle vid flygfrakt.

Kunderna vill ha enkla lösningar, som en unik miljövänlig standardprodukt för alla kunder. Hellre än en frivillig CO2-skatt eller möjligheten att välja ett CO2-reducerande alternativ föredrar de att transport- och logistikföretagen själva tar beslutet att ”vara gröna”. Enligt Green Logistics-studien är det stor skillnad från segment till segment när det gäller hur villig man är att betala mer för hållbara transporter och logistik.

– Det är inte den optimala lösningen att bara erbjuda en grön produkt. Utmaningen är att möta kundernas önskemål om enkla lösningar, samtidigt som man utvecklar ett helhetserbjudande som i så stor utsträckning som möjligt är anpassat efter varje enskilt kundsegment, säger Andreas Jonason.

Studien visar att företagen behöver optimera sina insatser för att sätta upp mål och sälja hållbara transport- och logistiklösningar proaktivt.

– På grund av de generellt låga vinsterna inom transport och logistik kommer det att bli nödvändigt att låta kunderna betala notan för mer hållbarhet. Många kunder inser fortfarande inte att minskade CO2-utsläpp tillför mervärde till en transport- eller logistiktjänst. Den avgörande frågan är om kunderna är villiga att betala högre priser för klimatvänliga transporter och logistik i framtiden. Om så inte är fallet kommer regeringarna i Europas länder att tvingas skärpa reglerna. Det kommer i alla fall knappast att vara möjligt för transport- och logistikföretagen att ta merkostnaderna utan att lämna över räkningen till kunderna, säger Andreas Jonason.