Elbusstilverkaren BYD:s problem i USA växer

BYD har hittills levererat 205 batterielektriska bussar till nordamerikanska kunder och har ambitioner att leverera 1500 bussar årligen i framtiden. Det kan bli svårt när den nya lagen tillämpas. Foto: BYD

En ny lag träder i kraft i USA. Lagen förbjuder statlig transitfinansiering av produkter associerade med Kina. BYD, som har en fabrik i Los Angeles, har sitt huvudkontor i Shenzhen, Kina.

Därför kommer det enligt den nya lagen att vara förbjudet att köpa BYD-bussar helt eller delvis betalda av statliga medel.

Tidigare har USA satt ner sin fot i mixen av amerikanska produkter i varor tillverkade i Kina. Den nya lagen som antogs 2019, men som träder i kraft snart, går ännu längre.

Det begränsar användningen av statliga medel vid köp av produkter associerade med Kina.

USA ligger långt efter i elektrifieringen av sin bussflotta. Av totalt 65 000 bussar av alla storlekar finns det för närvarande endast 1369 elbussar, inklusive vätgas- och trolleybussar. Så president Jon Bidens mål att hela flottan ska vara elektrifierad till 2045 kan vara krävande i dagens takt. Och kanske ännu mer krävande om man bara kan köpa bussar från amerikanska tillverkare.

Idag är det två aktörer, förutom BYD, som levererar batterielektriska bussar byggda i USA. Proterra och New Flyer är båda inblandade i kampen för att elektrifiera bussflottan runt om i landet, men har begränsad kapacitet på produktionslinjerna.

Proterras talesman Shane Levy säger i The Wasingthon Post att deras fabrik har en kapacitet på cirka 680 batteridrivna bussar per år.

Men att de också ser möjligheten till en aggressiv tidslinje för att elektrifiera bussarna.

- Övergången till nollutsläppsbussar är fullt uppnåbar på en aggressiv tidslinje, sade Levy nyligen enligt The Washington Post.

Liten marknad

Ser man till USA som helhet är bussmarknaden liten. Ja, det finns runt 65 000 bussar över hela USA, men de byts sällan ut och bussarnas förväntade livslängd är ganska hög. Om man jämför det med Shenzhen som är staden där BYDs huvudkontor ligger, så är bara flottan på 16 000 bussar. Så på många sätt har Levy på Proterra rätt i att de, tillsammans med ett par andra amerikanska spelare, har möjlighet att ensamma elektrifiera landet, utan inblandning från Kina.

Men BYD:s talesman i Los Angeles, Frank Girardot, håller helt inte med om hur de har behandlats av den amerikanska administrationen. De tror att BYD:s fabrik i USA är amerikansk och det är amerikanska fackliga arbetare som bygger bussarna.

- Vi är inte Kina", förklarade han för media. Och han är besviken över att de behandlas som om deras amerikanska fabrik är kinesisk, bara för att huvudkontoret ligger i Kina.

BYD kan räkna med en mängd trubbel. De är mitt uppe i handelskonflikten mellan USA och Kina. Och BYD kan nu förlora kampen mot amerikanska kunder. Eller åtminstone delar av kampen. För de kan fortfarande sälja bussar som inte finansieras av statliga medel.

Källa: Proterra/ BYD