StrongPoint lanserar paketskåp i Sverige

Kunden beställer på nätet och hämtar upp i butikens hämtskåp. Bild: StrongPoint

Retailtechbolaget StrongPoint ger sig nu in i vad som av media kommit att kallas ”paketskåpskriget”. I dagarna lanseras bolagets paketskåp i Sverige, med siktet inställt på fack- och detaljhandel, gallerior och handelsplatser. Målet är att bli störst även inom paketskåp.

Efter förra årets e-handelsrekord pekar alla prognoser på än större volymer i år. Nu väntas en rekordstor paketboom och flera nya paketskåpsföretag har etablerats och de befintliga storsatsar. Retailtech-bolaget StrongPoint har med sina plocklösningar och inte minst tempererade hämtskåp varit en av aktörerna bakom den e-handelsboom inom dagligvarubranschen i Sverige vi sett på senare år. Nu vill man erbjuda sin kompetens även utanför dagligvarubranschen och lanserar sina paketskåp i Sverige.

– Vi tar nu vår unika mjukvara och kompetens kring hämtskåp för dagligvaror över till paketskåpsmarknaden. Vi har sedan tidigare framgångsrikt lanserat våra paketskåp i Norge och Grekland och nu är det Sveriges tur. Vi siktar framför allt på de större detaljhandelskedjorna inom bland annat mode, sport och byggmateriel, men vi ser även att gallerior och handelsplatser skulle kunna ha stor nytta av våra paketskåp,kommenterar Göran Thörn, Senior VP för StrongPoint Sverige satsningen.

Till skillnad från många andra paketskåpsleverantörer är StrongPoints transportörsoberoende och riktar sig i första hand till butiker, shoppingcenter och handelsplatser som erbjuder click and collect, där kunden beställer på nätet och hämtar upp i eller utanför butik. Med StrongPoints paketskåp ges möjlighet för flera olika aktörer att dela på samma skåp, något som kommer bra till nytta exempelvis i ett shoppingcenter eller bostadsområde där flera butiker kan använda samma skåp för sina onlineleveranser.

–  Några av våra internationella kunder har satsat på hubbar, alltså att placera ut hämtskåp på platser där det rör sig mycket människor, till exempel i shoppingcenter och vid större kontors- och bostadskomplex. Tiden börjar bli mogen för det även i Sverige. Vi kommer att få se en hel del spännande lösningar på området framöver, avslutar Göran Thörn.