E-handeln och den fria frakten, är den hållbar?

Hälsosam konkurrens riskerar att bli ohälsosam menar Magnus Strand vd i Schenker. Foto: Schenker

E-handeln och den fria frakten, är det hållbart, frågar Magnus Strand Verkställande Direktör Schenker

Med kraftigt ökad näthandel kommer ökade krav på leveranserna. Och med ökade krav på leveranserna gör nya aktörer entré på marknaden. De senaste åren har det dykt upp flera nya aktörer specialiserade på sista milen, smarta leveranslösningar och maximal bekvämlighet för era kunder. För konsumenter vill ha snabb, fri frakt, gärna levererad till dörren. Och fossilfritt förstås. 

Idag kan konsumenten välja och vraka bland det stora utbudet av leveransalternativ i kassan. Vilket är positivt både för dig som e-handlare och dina kunder. De stora transportföretagen har fått konkurrens vilket skapar bättre, smartare lösningar och gör att alla måste vara på tårna för att hänga med i utvecklingen – även vi etablerade logistikföretag. Konkurrens pressar dessutom fraktpriserna och att kunna erbjuda konsumenten fri frakt har kanske blivit en förutsättning för att bedriva e-handel.

Men det vi också ser är en marknad där kreativa affärsmodeller inkräktar på arbetsvillkoren. Kollektivavtal är inte längre en självklarhet vilket resulterar i otrygga arbetsförhållanden och dålig ersättning för chaufförerna. 

Precis som de flesta företag har vi på DB Schenker också ett vinstintresse. Men lika viktigt som en hållbar ekonomisk utveckling, är den sociala hållbarheten. När det kommer till bra arbetsvillkor och trygg anställning vill vi gå i bräschen. Vi vill vara med och verka för en hållbar transportmarknad där kollektivavtal är en självklarhet. För alla i branschen.

Fossilfritt. Så står det ofta i kassan i webbshopen. Men betyder det att leveransen faktiskt är det? För hur har varan kommit till Sverige? Med flyg? Tåg eller båt?  Man behöver ta ansvar för hela logistikkedjan – inte bara de sista kilometrarna när paketen levereras till konsumenten. Annars blir det ganska skevt att prata om fossilfria leveranser. 

Och gläntar vi på den dörren blir det plötsligt lite mer komplicerat. Där måste vi verkligen tänka utanför boxen och byta ut gamla, tankesätt mot nya gröna. Det är en prövning eftersom det är olika svårt att ställa om beroende på om transportslaget är lastbil, fartyg eller flyg. 

Vi på DB Schenker använder redan alla tillgängliga drivmedel, som till exempel el och biobränslen. Fast tillgången svarar tyvärr inte upp till den efterfrågan som krävs för att ställa om helt. Därför jobbar vi hårt, tillsammans med våra samarbetspartners, för att bli helt fossilfria så fort som möjligt.

Snabba hemleveranser i stan, ombudsleveranser ute på landsbygden samt paketleveranser och godstransporter. Ja, logistikbehovet hos privatpersoner och företag är fortsatt stort och i ständig utveckling. Det är en bra förutsättning för att skapa hälsosam konkurrens på en marknad där både små och stora aktörer behövs. 

I alla fall om man kör med långsiktighet i tankarna. Annars riskerar samma hälsosamma konkurrens snabbt att bli ohälsosam. För att förhindra det måste konsumenter, företag och fraktbolag börja arbeta tillsammans. Hitta nya vägar för att skapa social och klimatvänlig hållbarhet. Och inse att ett kortsiktigt tänkande får konsekvenser. Vi på DB Schenker vill se en hållbar transport- och e-handelsbransch som tar ansvar för miljö och arbetsvillkor.