Höjt bensinpris lyft för elbilar

Anders Wiklund/TT: Elbilsförsäljningen får ny fart. Akivbild.

När branschorganisationen Bil Sweden tittar igenom sin statistik över nyregistreringen av bilar i Sverige är trenden kristallklar – det går fort nu.

Självklart påverkar det höga bensinpriset kalkylen för den som ska köpa. Driftkostnaden är ju en väsentlig del av totalkostnaden för en ny bensinbil, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

I september var varannan nyregistrerad bil laddbar, säger hon.

Som andel av fordonsparken är el- och laddhybridbilarna dock fortfarande i liten minoritet – bara drygt 6 procent av alla bilar på vägarna är laddbara.

Men priset på råolja har fördubblats på ett år.

Bensinpriset

Bensinpriset lär också fortsätta uppåt eftersom politikerna vill det. Fram till 2030 ska bensin och diesel gradvis ersättas med inblandning av dyrare, förnybara drivmedel. Regeringen räknar med att prisökningar på cirka tre kronor per liter bensin och drygt fem kronor per liter diesel, bara av den orsaken.

Nu måste laddstolparna bli fler. Utbyggnaden bör gå i samma takt som utvecklingen av elbilarna. Man måste kunna ladda sin bil, oavsett om man bor i villa eller lägenhet, säger Jessica Alenius.

En ny elbil kan kosta omkring 100 000 kronor mer än en bensinbil. Bil Sweden räknar dock med att priserna ligger på samma nivå som för bensinbilar om cirka fem år, eftersom batterierna blir billigare. Då kan elbilsförsäljningen verkligen ta fart.

Karl Hillman, docent i miljövetenskap på högskolan i Gävle säger att elbilen oftast blir billigare i längden. Kostnaden för bensin försvinner och underhållet är ofta lägre. Tittar man på totalkostnaden för att ha bil, då var elbilarna i många fall billigare redan för flera år sedan. Det högre bensinpriset snyggar till kalkylen ytterligare.

Bättre

Men han tvivlar på att elbilarna nödvändigtvis kommer att sjunka så mycket i pris. Han jämför med bensinbilar, som har fått allt bättre prestanda genom åren men inte blivit så mycket billigare.

Billigare eller bättre? Det beror på vad bilköparna vill ha.

Dyra elbilar med stora batterier är helt onödiga för många. Det är ett rent slöseri att köra runt hemma i sin stad med tunga, kraftfulla batterier som man knappt använder, säger Karl Hillman.

Det vore väl rimligare att äga en liten elbil med ett lätt batteri som man kör korta sträckor med till vardags. Och sedan hyra dyrare elbilar för de längre resor som man bara gör i bland. Eller så kan man ta bussen eller tåget, förstås. Vilket oftast är bäst för planeten.