Tyska bussindustrin har startat krishantering efter tre stora bränder med elbussar

Den sista stora branden var i Stuttgart den 30 september. 28 bussar brann här och man misstänkte snabbt att en Mercedes-Benz eCitaro var orsaken till branden. Eldrivna bussen eCitaro är för övrigt en sann europé, vilket de många leveranserna till välkända transportföretag i Skandinavien och Luxemburg visar. Bilden visar en av 9 nya eCitaro för Voyages Emile Weber i Canach, Luxemburg I Foto: Mercedes Benz

I Dortmund, Stuttgart och Hannover har det nyligen uppstått tre stora bussbränder, som alla startade i en batterielektrisk buss.

Det undersöks fortfarande vad som är den verkliga orsaken, men utredarna tror att det började när bussen laddades. En värmesensor registrerade en stark värmeutveckling i taket på bussen som de tror har orsakat den stora branden. Detsamma har upptäckts i de andra två bränderna.

Vill inte kommentera

Mercedes-Benz ville inte kommentera fallet i media, men bekräftar för tyska medier att de har haft bussar inblandade i bränderna.

Alla tre bränderna uppstod i bussar av samma märke och med den senaste batteritekniken som finns på marknaden. Alla bussar har haft så kallat Solidstate-batteri.

Många har väntat på denna batteriteknik, som både ger bättre energitäthet i cellerna, men också minskad vikt. Men nu parkerar flera företag sina batterielektriska bussar i väntan på vad som är orsaken till dessa tre stora bränder.

Bränderna ska ha startat när bussarna laddades vid depån. En kortslutning tros vara orsaken. Branden har sedan spridit sig till dussintals bussar och det har varit svårt att få kontroll över bränderna.

Återkallelse av denna typ av bussar skickades ut i våras. Detta berodde på ett fel i batteriet eller laddningssystemet för en tid sedan. Men ingen information om att det kan orsaka brand, som man nu har sett. Hela 30 eCitarobussar togs tillbaka och reparerades.

Men samtidigt tas nu nu batterielektriska bussar ur trafik över hela Tyskland. Företagen kräver svar på om det är säkert att ladda bussarna. Brandkåren har rapporterat att det har varit mycket krävande att släcka bränderna i batterielektriska bussar, eftersom värmen har varit extremt hög. Men säger till olika medier att den egentliga orsaken ännu inte är klar. Det är lika krävande att släcka en brand i batterier om de tar eld direkt eller ifall de blir indragna i branden som startar någon annanstans.

Flera tyska bussbolag säger också till media att tekniken kanske inte är riktigt där man vill ha den, särskilt med tanke på att EU har satt en tidsfrist 2030 för att byta till bussar med nollutsläpp. Många säger att de vill använda sina dieselbussar så länge de kan tills de ser att batterielektriska bussar är helt säkra och passar deras schemalagda trafik.