Fordonsregistreringarna minskar

Under årets första nio månader ökade antalet eldrivna lätta lastbilar. Foto: Inzile

I september minskade nyregistreringarna på personbilsmarknaden för tredje månaden i rad, efter den successiva återhämtning som präglade det första halvåret. 22 634 nya personbilar registrerades, vilket är en minskning med drygt 21 procent jämfört med september förra året. Hittills i år uppvisar personbilarna en ökning med nära 15 procent jämfört med samma period förra året, men ligger drygt sex procent under 2019 års nivå.

– Årets uppgång förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret. Den underliggande efterfrågan i konsumentledet är fortsatt stark, men samtidigt har bristen på halvledare och andra komponenter blivit en tydligt hämmande faktor för produktionen. Det skapar en osäkerhet kring leveransförmågan, säger Jessica Alenius, vice vd för BIL Sweden.

– Under september månad ökade nyregistreringarna av elbilar med 103 procent samtidigt som laddhybriderna minskade med drygt 23 procent jämfört med samma månad i fjol. Andelen laddbara bilar av nyregistreringarna uppgick till 54 procent i september, varav 33 procent av registreringarna var elbilar. Hittills i år, januari-september, uppgår andelen till ca 42 procent där elbilarna står för 16 procent av nyregistreringarna och laddhybriderna för ca 26 procent. Ökningen av laddbara fordon sker nu primärt hos privatkunder mycket drivet av attraktiva produktlanseringar. Dämpningen av laddbara bilar hos företagskunderna har däremot uppkommit, som förväntat, på grund av de förändrade förmånsreglerna som trädde i kraft den 1 juli i år, fortsätter Jessica Alenius.

– De skärpningar i Bonus-malussystemet som regeringen aviserade i höstbudgeten för 2022, har alldeles för kort framförhållning och kommer för tidigt. Den korta framförhållningen på cirka tre månader påverkar kunder som redan ingått avtal och som nu får ändrade förutsättningar, till exempel ingen bonus, vilket är oacceptabelt. Speciellt nu när det råder långa leveranstider på grund av komponentbrist. Först 2025 väntas prisparitet råda mellan laddbara och konventionella bilar. Skärpningarna handlar om införande av ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser. Dessa förändringar väntas träda i kraft nästa år, vid olika tidpunkter och från 2023 sänks även bonusen för elbilar.

Nyregistreringarna av lätta lastbilar har under årets nio första månader präglats av en stor ryckighet. Toppen nåddes i mars, inför malushöjningen den 1 april, med nära 8 700 nya lätta lastbilar. Det kan jämföras med 2 973 i september, vilket är en minskning med drygt 17 procent jämfört med samma månad i fjol. Hittills under 2021 har antalet nya lätta lastbilar ökat med 39 procent jämfört med samma period förra året, men antalet ligger 18 procent under 2019 års nivå. Årets uppgång förklaras till stor del av både en stark återhämtning i ekonomin och ett uppdämt behov hos företagen att förnya vagnparken

– Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till drygt tio procent under september månad och till sex procent hittills i år. Under årets första nio månader ökade antalet eldrivna lätta lastbilar från 897 i fjol till 1 707 i år. Förklaringen till ökningen är delvis bonushöjningen i Bonus-malussystemet, men framför allt att flera nya modeller introducerats och ökar kundernas valmöjligheter. De nu föreslagna skärpningarna i Bonus-malussystemet kommer återigen att slå särskilt hårt mot lätta lastbilar, där omställningen till elektrifieringen inte kommit lika långt. Vi har sedan Bonus-malussystemet infördes påtalat vikten av att särskilja lätta lastbilar från personbilar som man gör inom EU, då de utför ett annat transportarbete, fortsätter Jessica Alenius.

– Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med nära tio procent i september jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år uppgår antalet tunga lastbilar till 3 963, vilket är en ökning med elva procent. Uppgången för tunga lastbilar är också en följd av den starka återhämtningen i svensk ekonomi. Under årets tredje kvartal registrerades 15 tunga ellastbilar och hittills i år 31, säger Jessica Alenius.

– Nyregistreringarna av bussar minskade i september med nära 32 procent jämfört med samma månad i fjol. Under årets nio första månader registrerades 516 bussar, vilket är en minskning med 48 procent. En stor del av bussmarknaden styrs av regionernas upphandling, vilket ger en stor ryckighet beroende på när i tid dessa är planerade. Under perioden januari – september har cirka tre av tio nyregistreringar varit en elbuss, avslutar Jessica Alenius.