Lastbilstillverkarna: Vätgas är en del av framtiden

Kan Nikola Motor med sina vätgasdrivna lastbilar, som nyligen presenterades på en mässa, starta en revolution på samma sätt som Tesla? Genom att intresset växer i många länder ser det ut som att detta är fallet, särskilt eftersom andra tillverkare som Toyota också presenterar nya koncept för vätgasbilar. Men det verkar som om batterielektriska lösningar misslyckas när det gäller långtransport på grund av batteriernas vikt. En lastbil med mindre plats för gods är ingen bra lösning för fraktföretagen, säger branschens representanter. Foto: Nikola One

Det blir elektricitet och vätgas som kommer att ta över status som huvudbränsle för godstransporter på väg i framtiden, lät det från lastbilstillverkarna på senaste danska transportmässan.

Volvo tror dock inte att förbränningsmotorn kommer att försvinna omedelbart, precis som Scania och Iveco som också satsar på gas.

Det blir inte diesel som tunga vägtransporter kommer att behöva köra på i framtiden. Klimatförändringar och deras följder behöver inte leda till ytterligare onödiga laster.

Hittills verkar både logistikföretag, lastbilstillverkare och politiker vara eniga om dieselns alltmer minskande roll. Men det är dock där enigheten upphör.

Stödjer vätgasutvecklingen

I slutet av detta decennium kommer norska Hynion att öka antalet egna vätgasstationer avsevärt.

Det lönar sig att komma ut tidigt och komma igång. Hur som helst tror direktören för det norska vätgasföretaget Hynion att mångårig erfarenhet och snabbt genomförande på den växande marknaden kommer att säkra en plats i toppen.

- Även om vi är ett ganska ungt företag har vi mycket lång erfarenhet. Jag har arbetat med vätgas i nästan 20 år med erfarenhet från Norsk Hydro. Vi har varit inblandade i vätgas för transport från tidiga skeden, säger vd Ulf Hafseld, som också har kört en vätgasbil de senaste tio åren.