Regeringen satsar på sjöfart

Svensk Sjöfart välkomnar satsningarna på sjöfarten. Arkivbild

I årets budgetproposition återfinns flera satsningar på sjöfarten. Framförallt är det ökade medel till Sjöfartsverket som allokerats. Sjöfartsverket erhåller exempelvis under 2022 en anslagsförstärkning om sammanlagt drygt 220 miljoner kronor. Vidare tillförs Sjöfartsverket 45 miljoner kronor under perioden 2022-24, samt därefter 6 miljoner kronor årligen för klimatomställning av sin fartygsflotta. Myndigheten får även 300 miljoner kronor per år från och med 2023 som en klimatkompensation och som stärker Sjöfartsverkets ekonomi.

– Satsningarna på sjöfarten är något vi välkomnar och dessa är bra för sjöfartens framtid. Dock är det fortfarande oklart vad som händer med anslagsförstärkningen efter 2022. Behoven av medel för att förhindra att sådant som bör finansieras över anslag inte ska tas från farledsavgiften kvarstår även efter 2022 och vi efterfrågar en ökad långsiktighet för sjöfarten, säger Anders Hermansson, vice vd på Svensk Sjöfart.

I budgetpropositionen godkänner regeringen även Sjöfartsverkets investeringsplan och förslag till låneram. Planen inkluderar även vissa investeringar i isbrytare och regeringen inför även en möjlighet att använda medel från anslaget för nationell infrastruktur för att finansiera en investering i nya isbrytare.

– Detta innebär att regeringen ger positiva signaler avseende investeringar i nya isbrytare, men klara besked saknas gällande finansieringen. Det är såklart positivt att regeringen öppnar för möjligheten att finansiera isbrytarna via den nationella planen, men att det inte är tydligt uttalat skapar en viss oro. Beslut om den nationella planen förväntas under våren och samtidigt var isbrytarfrågan inte en fråga som regeringen hade med i uppdraget till Trafikverket att belysa i det uppdrag som lämnats till myndigheten om att föreslå och prioritera objekt till planen. Vi förväntar oss att regeringen senast samband med beslut om nationell plan kommer med konkreta besked om finansieringen av en ytterst välbehövlig finansiering och drift av nya isbrytare, , säger Anders Hermansson.

Förutom ökade medel till Sjöfartsverket, tilldelar regeringen även 100 miljoner kronor under 2022 för en breddad och förlängd ekobonus. Stödet riktas bland annat till sjötransporter, järnvägstransporter och intermodala transportupplägg och avser att påskynda effektiviseringen vid omlastning av gods och stimulera nya transportlösningar.