Kommer EU att välja rätt väg för elektrisk mobilitet

Privata sektorn arbetar hårt för att bana väg för elfordonens framtid menar Christopher Burghardt, Managing Director, Europe, ChargePoint. Foto: ChargePoint

Christopher Burghardt, Managing Director, Europe, ChargePoint debatterar EUs mobilitetspolitik

I början av maj fick jag möjligheten att delta i Petersbergs årliga klimatdialog i Tyskland. Med COP 26 precis runt hörnet fanns det mycket att prata om. Då vägtransporter står för 10 procent av de globala utsläppen var elektriska fordon återigen ett hett diskussionsämne på dagordningen.

Den privata sektorn arbetar hårt för att bana väg för elfordonens framtid. Men vi kan bara vara så effektiva som vår infrastruktur tillåter. Biltillverkare kan designa de perfekta bilarna, och ChargePoint kan utveckla toppmoderna laddningslösningar, men ändå kommer en verklig förändring endast ske först när kunderna kan räkna med en sömlös användarupplevelse. Det innebär en enkel och stor tillgång till laddstationer, harmoniserade tekniska regler och driftskompatibilitet, både inom och mellan länder. För att uppnå en robust elfordonsinfrastruktur krävs en bred och stark samverkan mellan politiken och industrin.

Även om det är viktigt för alla regeringar runt om i världen att agera, så är EU unikt positionerad för att leda utvecklingen och visa vägen. Få instanser på jorden besitter en sådan utomordentligt effektiv, vidsträckt och multinationell regleringsmakt som EU.

EU är den institution som besegrade mobila roamingavgifter i 30 länder bara genom att knäppa med sina lagstiftande fingrar. EU genomförde även GDPR - historiens mest omfattande dataskyddsförordning. Det råder inga tveksamheter kring att om EU vill genomdriva meningsfulla förändringar, så kan de det. Vi tror att det är avgörande att en del av en sådan förändring sker nu.

Om vi ​​verkligen hoppas kunna påskynda minskningen av koldioxidutsläpp från vägtransporter över hela kontinenten – och vår planet - måste EU anta en ambitiös strategi och införa nya fristående regler kring laddningsinfrastrukturen för elfordon.

De få åtgärder vi har på plats idag är en del av Alternative Fuels Infrastructure Directive (AFID), som begränsades av sin splittrade beskaffenhet och inte är väl anpassat till den fria rörligheten, inklusive för transporter, inom Europa som röstades igenom 2017.  Då började AFID försöka reglera kontinentens befintliga infrastruktur, men lämnade det upp till medlemsstaterna själva att införa egna nationella politiska ramverk och placerade elfordon på samma nivå som alla andra alternativa energikällor.

Med alla stora investeringar i elektromobilitet och det ambitiösa målet att 30 miljoner elbilar ska ha sålts i Europa år 2030, har elfordonsladdning länge vuxit ur sin roll att endast vara en alternativ typ av bränsle. Elektrisk mobilitet är framtiden och måste nu behandlas som mainstream. Det är dags att ge elektrisk rörlighet en verklig väg för tillväxt inom sitt eget regelverk. Allt annat skulle innebära att man inte tar klimatåtgärderna på allvar.

Till skillnad från ett EU-”direktiv”, som passar bollen till lokala myndigheter och i slutändan övergår till att bli ett lapptäcke av landsspecifika lagar, så har däremot en ”förordning” bindande rättslig kraft i alla medlemsstater och kan träda i kraft på ett exakt datum. Detta är vad som behövs nu.

Å ChargeUp Europes vägnar skickade jag nyligen ett brev till Europeiska kommissionen där jag lyfte fram dessa frågor och efterlyste särskilda regleringar för laddningsinfrastruktur. För närvarande står tre medlemsstater - Tyskland, Frankrike och Nederländerna - för så mycket som 82 procent av EUs laddningsinfrastruktur. Vi har en lång väg att vandra och det kommer att krävas seriösa åtagande från alla håll för allt ska bli rätt.

För att vara tydlig så finns byggstenarna redan på plats. I Europa finns efterfrågan, fordonen, tekniken och tjänsterna. Vi har dessutom en fantastisk möjlighet att finansiera övergången. Som en del av den europeiska återhämtningsplanen skapade EU en ”krigskassa” på 1,8 biljoner euro i syfte att återuppbygga ett grönare, mer digitalt och mer motståndskraftigt Europa - efter COVID-19. Detta är det största stimulanspaketet som någonsin finansierats på EU-nivå. Vi anser det vara viktigt att utnyttja denna investering för att utveckla en pålitlig infrastruktur för elfordonsladdning, med stöd av kraftfulla regleringar.

Vi har hört många stora ord under de senaste decennierna kring hur koldioxidutsläppen ska minskas, men åtgärderna har dock inte varit lika stora som orden och utvecklingen har gått långsamt. I en ständig cykel av obeslutsamhet och klimatförändringar är detta Europas chans att äntligen ta ett stort steg framåt och visa hur det ska göras.