Alain Costa, Head of Fleet Europe, ChargePoint reflekterar över morgondagens logistik

Alain Costa, Head of Fleet Europe, ChargePoint. Foto: ChargePoint

För många företag kommer det inte att vara ”business as usual” när världen väl börjar öppna upp igen efter pandemin. Under ett år när många branscher, t ex i tjänstesektorn, drabbades stenhårt och sysselsättningsgraden i Sverige minskade för första gången sedan 2010, gick andra branscher åt det motsatta hållet. Det gäller inte minst näthandeln, som under 2020 växte med hela 40 procent jämfört med 2019, vilket är en ökning med 35 miljarder kronor. Många som nu har upptäckt näthandeln under pandemin, spås dessutom fortsätta handla på nätet även framöver.

För leverans- och logistikflottor innebär detta ett gyllene tillfälle att fortsätta utvidga sina fordonsflottor och omforma sina logistikscheman genom mindre innerstadsdepåer med nya sorters mindre fordon, samtidigt som de expanderar och fortsätter sin tillväxt under överskådlig framtid. Dessa nya fordon kommer i allt högre utsträckning att vara elektriska.

Även om branschledare som Amazon, DPD, FedEx och UPS redan har gjort betydande åtaganden för elektrifiering av sina fordonsflottor, så har många av deras ekosystempartners - mindre verksamheter med märkeslösa fordon, oberoende entreprenörer och privata förare (och till och med flera av de stora tjänsteföretagen som betjänar logistikjättarna) - som de hyr in för att hjälpa till under perioder med hög efterfrågan, inte gjort det. Detta är en anledning till oro i en bransch som har varit ledande under den avtagande krisen och kommer att fortsätta att ligga i frontlinjen.

I en tid när klimatförändringarna utgör det främsta hotet mot mänskligheten, inser de större fordonsflottorna att elfordon inte bara är bra för planeten, utan dessutom ger affärsfördelar. En lägre total ägandekostnad (TCO), inklusive minskade bränsle- och underhållskostnader, överlägsen tillförlitlighet och längre livslängd för elbilar jämfört med förbränningsbilar gör elektrifiering till en tydlig konkurrensfördel – förutom alla de skattefördelar, subventioner mm som tillkommer. Det är därför som, även om tidsplanerna varierar, nästan alla större branschaktörer liksom bildelningstjänsterna Uber och Lyft lovat att övergå mot 100 procent nollutsläppsflottor under de kommande åren.

Tyvärr har de partners som branschjättarna litar på för de viktiga last-mile-leveranser - och ofta är deras representanter gentemot slutkund – endast små incitament för att elektrifiera idag. Begränsad fordonstillgänglighet och stora kapitalutlägg har historiskt sett gjort att elbilar varit utom räckhåll för många mindre operatörer. Men detta motstånd mot elektrifiering har i allt högre grad satt dem i strid med deras huvudsakliga uppdragsgivare, varav många överväger kraftfullare riktlinjer och påföljder för att kräva att de inför elfordon – hellre tidigare än senare.

Det finns dock flera faktorer som nu börjar sammanflätas och kan göra det nödvändigt för industrin att utöva större kontroll över sitt utvidgade ekosystem. De som förlitar sig på stora flottor för sin försörjning står inför dessa tre huvudsakliga drivkrafter som borde kunna bidra till en snabbare elektrifiering av fordon.

Mandat: 24 europeiska städer med en sammanlagd befolkning på 62 miljoner människor planerar att helt ha förbjudit dieselfordon år 2030. 13 av dessa städer kommer också att ha eliminerat alla förbränningsfordon, inklusive de bensindrivna, från stadskärnorna. Mindre fordonsflottor har helt enkelt inget annat val än att elektrifiera sina fordon för att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet. 

Incitament: Lyckligtvis har även den svenska regeringen kommit med incitament i form av elfordonsbidrag, som t ex en miljöbilsbonus på upp till 70 000 kronor för elbilar och laddhybrider, samt att anställda som installerar en laddbox hemma får 50 % i kostnadsbidrag genom ROT-avdrag.

Fordonstillgänglighet: Brist på elektriska fordonsmodeller har ofta citerats som ett hinder för elektrifiering av flottor. Så är inte längre fallet. Hundratals elektriska modeller, inklusive ett dussintal nya last- och leveransbilar, är på väg att börja rulla på vägarna från och med i år. Den stora volymen nya elbilar bör skapa en solid eftermarknad under detta decennium och snart kommer en tid då "elektriska fordon" helt enkelt kommer att benämnas "fordon".

Från det ökande hotet med klimatförändringar till effekterna av fossila bränslen på folkhälsan ligger det i företagens intresse att hålla sig i framkant när det kommer till fordonselektrifiering. Leverans- och logistikbranschen vet redan om detta och snart kommer alla andra också att göra det.