Försändelser mellan konsumenter ökar

PostNord ser ökad vilja att skicka fysiska hälsningar hos privatpersoner. Arkivbild

Under 2020 såg PostNord Sverige ett ökat intresse av att skicka försändelser mellan privatpersoner. Utöver att pandemin kan ha skapat en ökad vilja av att skicka fysiska hälsningar hos privatpersoner märks även ett växande intresse för begagnathandel bland svenska konsumenter.  

Det är över ett år sedan som pandemin svepte in över Sverige, vilket har inneburit att många svenskar har förändrat hur de konsumerar, umgås och visar uppskattning. PostNord kan se att svenskarna under det senaste året har skickat fler försändelser än på flera år. Den största ökningen står tjänsten Skicka Lätt för, vilket är spårbara leveranser av paket under 2 kilo. Tjänsten har ökat i försäljning med cirka 80 procent jämfört med föregående år. Även försäljningen av förfrankerade förpackningar har ökat med 20 procent.  

– Pandemin har för många svenskar inneburit ett liv distanserat från vänner, kollegor och andra viktiga, sociala energikällor. Det är rimligt att anta att ökningen beror på att vi försöker hitta fler sätt att skapa gemenskap och visa omtanke, när många inte kan ses. Vi vet att en hälsning eller en gåva i postlådan kan betyda extra mycket i dessa tider. Men ökningarna kan också spåras tillbaka till det växande intresse som finns inom begagnathandeln, säger Elisabeth Hansson chef för PostNords brev, tidnings- och reklamaffär. 

Enligt årsrapporten av E-barometern har nästan varannan e-handelskonsument handlat begagnat under 2020. Men det är inte endast förfrankerade påsar och Skicka lätt som har ökat i popularitet, utan även vykort visar ett litet trendbrott. Antalet vykort som skickas via tjänsten Riktiga Vykort har ökat med 65 procent jämför med föregående år. 
 
– Pandemiåret har på många sätt varit speciellt. De senaste 20 åren har brevskickandet i Sverige minskat kraftigt vilket också är anledningen till att vi nu ställer om vår leveransmodell till varannandagsutdelning av brev. Även om pandemin fortsätter att påverka hur vi lever kommer brevvolymerna fortsätt att minska i takt med digitaliseringen. Däremot ser vi en snabb ökning av e-handeln och begagnathandeln, säger Elisabeth Hansson.