50 000 lastbilar uppkopplade mot servicenät

Antalet oplanerade verkstadsbesök minskar med 50 procent. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz system för att låta lastbilar kommunicera direkt med serviceorganisationen finns nu i fler än 50.000 lastbilar. MB Uptime som systemet heter tar in data från bilens alla sensorer och kan berätta om problem innan de ens uppstår. I Tyskland har systemet fått antalet oplanerade verkstadsbesök att minska med 50 procent.

MB Uptime är som namnet antyder ett system som ska hålla Mercedes-Benz lastbilar rullande och minska alla stillestånd. Systemet bygger på att data från lastbilens alla sensorer laddas upp till serviceorganisationens servrar och där analyseras i realtid.

Fler än 1.400 kombinationer analyseras i alla fordon som har MB Uptime och jämförs med driftdata. Med hjälp av AI och maskininlärning kan systemet också lära sig känna igen problem innan de ens uppstår. Med hela 50.000 uppkopplade lastbilar har träffsäkerheten blivit mycket hög.

Tomas Gustavsson som är servicemarknadschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige förklarar det såhär:

– Det kan vara tre mätdata som vart och ett för sig inte är något konstigt, men systemet kan ha sett att vid tidigare tillfällen så har samma data föregått ett större haveri.

– I en sådan situation blir åkeriet och chauffören direkt uppringda och en tid bokas in på närmaste verkstad.

Om systemet känner av ett mindre problem så kan det skicka ett servicemeddelande till åkeriet. Samtidigt får kundens verkstad reda på det så att man kan ta hem delar.