Elbussarna i Helsingfors på HRT:s rutter ska drivas med nordisk el producerad på förnybara råvaror

HRT ska bygga ut ett nät av laddningsstationer för bussarna så att de kan ladda batteriet också på ändhållplatserna. Foto: HRT

Elbussarna i Helsingfors ska få ett antal laddningsstolpar även utanför depåerna så att de kan ladda batteriet också då de är i trafik.

Antalet elbussar som kör för Helsingforsregionens Trafik har ökat från 10 till 164 på tre år och ökningen fortsätter. Ett mål är att en tredjedel av bussarna i HRT:s tjänst, omkring 400 stycken, ska vara eldrivna 2025.

HRT ska bygga ut ett nät av laddningsstationer för bussarna så att de kan ladda batteriet också på ändhållplatserna. Hur många laddningsstationer det ska bli och var de ska placeras klarnar efter ett anbudsförfarande. Före det siktar HRT på att i samarbete med Helsingfors stad under 2022 anlägga laddningsstationer i Gamlas, Arabia, Mellungsbacka och Östra centrum.

I Esbo ska laddning möjliggöras åtminstone i Alberga och i Vanda vid flygplatsen.

Elbussarna på HRT:s rutter ska drivas med nordisk el producerad på förnybara råvaror. Det ska bidra till att minska kollektivtrafikens utsläpp i huvudstadsregionen med över 90 procent till 2025, jämfört med 2010 års nivå.