FlixTrain ny tågaktör i Sverige

FlixTrain kommer att till en början trafikera sträckan Stockholm – Göteborg. Foto: FlixTrain

Nu startar biljettförsäljningen av tågresor med FlixTrain, Sveriges mest prisvärda tågbolag, som i ett första skede kommer att trafikera sträckan Stockholm - Göteborg.
Sverige blir bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. Tågen kommer att trafikera sträckan Stockholm – Göteborg och med ett biljettpris från 129 kr enkel väg, kommer FlixTrain bli Sveriges mest prisvärda tågbolag.

– FlixTrains ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla, oavsett storlek på plånboken. Vi ser därför att FlixTrain fyller ett tomrum på en växande marknad. Vi kommer dessutom kunna erbjuda ett integrerat buss- och tågnätverk med FlixBus och FlixTrain i kombination. Detta kommer förhoppningsvis uppmuntra fler att resa kollektivt, säger Peter Ahlgren, FlixBus nordiska vd.

Inledningsvis kommer tågen att köra 38 avgångar per vecka med 2-3 avgångar per dag och riktning med stopp i Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping. Sträckan Stockholm - Göteborg kommer att ta 3 timmar och 25 minuter. Tågen har plats för upp till 562 passagerare utspridda på sex vagnar. Tågen körs på förnybar el.

– Vi kommer att ha avgångar under tider med högst efterfrågan. Att ta FlixTrain mellan Stockholm och Göteborg är nästan lika tidseffektivt som att ta flyget, men med betydligt mindre klimatpåverkan, säger Peter Ahlgren.

Liksom FlixBus, bygger FlixTrains affärsmodell på partnerskap med välrenommerade transportbolag. I Sverige har man inlett ett samarbete med Hector Rail. De kommer att stå för själva tågresan, det vill säga lok, lokförare, tågvagnar och ombordanställda, medan FlixTrain kommer att ansvara för marknadsföring, biljettförsäljning och kundsupport.

– Hector Rail är en stabil och kunnig partner med en gedigen erfarenhet av järnvägstransporter. Att de även har erfarenhet av att köra passagerartrafik är en bonus. Med över 200 kunniga lokförare känner vi oss trygga i vårt val av partner, säger Peter Ahlgren avslutningsvis.