Ett komplicerat spel med ersättningskrav väntar efter trafikstockningar i Suezkanalen

Hapag-Lloyds containerfartyg på väg i Suezkanalen. Foto: Hapag-Lloyd

De norska sjöfartsadvokaterna Simonsen Vogt Wiig beskriver den tidigare blockaden av Suezkanalen som en unik händelse och advokaterna förväntar sig "enorma" anspråk på ersättning. ShippingWatch har intervjuat advokat Torgeir Willumsen om den juridiska efterdyningen.

Följderna av Evergreens fartyg Ever Given som fastnade i Suezkanalen under nästan en vecka kommer troligen att leda till "en enorm mängd olika ersättningskrav", bedömer den norska sjöfartsadvokaten Torgeir Willumsen från advokatbyrån Simonsen Vogt Wiig.

Påverkan från det strandsatta containerfartyget kommer sannolikt att påverka containerindustri under en lång tid.

Sjöfartsanalytiker Lars Jensen, VD för Seaintelligence Consulting, uppskattar att blockaden kommer att påverka branschen de närmaste två till tre månaderna.

Hapag-Lloyds VD Rolf Habben Jansen förväntar sig att containermarknaden kommer att uppleva överbelastade hamnar fram till tredje kvartalet.

Evergreen-fartyget Ever Given, som blockerade Suez-kanalen i nästan en vecka innan det släpptes, fortsätter att skapa långsiktiga utmaningar för containermarknaden.

I en genomgång på torsdagskvällen sa Hapag-Lloyds VD Rolf Habben Jansen att han förväntar sig att problemen med igensatta hamnar kommer att påverka containermarknaden fram till tredje kvartalet.