Odd Molly renodlar verksamheten till fullt fokus på lager och logistik

Odd Molly Sverige säljs till WRSD. Foto: Odd Molly

Odd Molly International renodlar verksamheten till att fullt ut fokusera på fastigheter inom lager och logistik. Odd Molly har ingått avtal med We aRe Spin Dye, WRSD, avseende försäljning av Odd Mollys dotterbolag Odd Molly Sverige. Efter förvärvet avser WRSD byta namn till Nordic Fashion Tech Group, NFTG, fortsatt noterad på NGM. 

Genom transaktionerna blir kvarvarande Odd Molly ett rent fastighetsbolag med fokus på lager- och logistikfastigheter som utan tempoförlust och med ökat handlingsutrymme kan fortsätta att växa med målet att bli en betydande utmanare på den svenska fastighetsmarknaden. För modeverksamheten skapas intressanta utvecklingsmöjligheter genom bildandet av en ny stark aktör, NFTG.

– Renodlingen av koncernen är i linje med vår långsiktiga strategi och skapar rätt förutsättningar och fokus för en snabb expansion inom vårt nya kärnområde. Genom renodlingen kan vi fortsätta att positionera oss som en betydande och aktiv aktör på den svenska marknaden för lager- och logistikfastigheter, säger Patrik Tillman, Styrelseordförande Odd Molly International.

Beslutet att renodla verksamheten är ett resultat av den strategiska översyn av legal struktur som inleddes under hösten 2020 och resulterade, som ett första steg, i att modeverksamheten i sin helhet bedrivs inom Odd Molly Sverige. I och med avtalet mellan modeverksamheten och WRSD, och skapandet av NFTG, fullföljs nu processen och renodlingen av koncernens verksamhet till ett fullt fokus på lager- och logistikfastigheter.

– Vi har en aggressiv tillväxtstrategi och vill fortsätta bygga vår fastighetsportfölj genom förvärv samt förädling och utveckling av intressanta projektportföljer. Renodlingen gör att verksamheten blir jämförbar med andra fastighetsbolag, ger oss finansiell flexibilitet samt förbättrar bolagets finansieringsvillkor på kapitalmarknaden. Vi bedömer att transaktionen med WRSD och renodlingen av koncernen är det bästa för de båda verksamheterna, ägarna och de anställda på såväl kort som lång sikt, säger Patrik Tillman, Styrelseordförande Odd Molly International.